---------------------------------- ---------------------------------- بررسی وضعیت سودآوری و بازدهی قیمتی شرکت کالسیمین :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات

بررسی وضعیت عملکرد این مجموعه از ابتدای سال مالی 93تا دوره سه ماهه اول سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 94 به خوبی بیانگر وضعیت نا مناسب سودآوری "فاسمین" می باشد. چرا که این شرکت در اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 93، سود 482 ریالی را برآورده کرده که این رقم را در ابتدا با اعلام تعدیل مثبت 10 درصدی طی دوره عملکرد سه ماهه اول سال به 529 ریال سود به ازای هر سهم افزایش داده و در ادامه این روند با اعلام تعدیل مثبت حدود 20 درصدی بر اساس عملکرد نیمه نخست سال مالی 93، سود 574 ریالی برآورده کرده است حال آنکه این شرکت طی دوره عملکرد میاندوره ای بعدی به یکباره برآوردهای خود را تغییر داده است.

به گونه ای که در حالی شرکت کالسیمین بر اساس عملکرد خود طی نیمی از سال نوید رشد سودآوری و چشم انداز روشن را به سهامداران خود داد که طی عملکرد 9 ماهه همان سود برآوردی 574 ریالی را با افت حدود 13 درصدی به 500 ریال سود به ازای هر سهم تعدیل داده و در نهایت طی عملکرد 12 ماهه سال مالی 93 سود 388 ریالی محقق ساخته است.

از این رو، از یک سو "فاسمین" تحقق سود 388 ریالی را برای عملکرد 12 ماهه سال 93 به ثبت رسانیده که تفاوت فاحش با اولین سود برآوردی سال مالی 93 یعنی سود 482 ریالی دارد و از سوی دیگر مقایسه سود 388 ریالی محقق شده طی عملکرد 12 ماهه سال 93 با دوره مشابه سال گذشته بیانگر افت 55 درصدی سود "فاسمین" می باشد. علاوه بر این، در این مجموعه طی دوره مذکور مقدار تولید محصولات با کاهش حدود 10 درصدی همراه شده و مبلغ فروش 73 درصد افت داشته و در نهایت درآمد حاصل از فروش محصولات بیش از 28 کاهش یافته است.

در این شرایط همچنین سهام شرکت کالسیمین روند قیمتی نزولی را پشت سر گذاشته است. به طوریکه سهامداران این مجموعه از سرمایه گذاری های خود در "فاسمین" از ابتدای سال 93 تا پایان اسفند ماه همان سال بازدهی منفی 21.02 درصدی را بدست آوردند و در مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران نیز سود نقدی تقسیمی 30 تومانی نصیب آنها شد.

بر این اساس در حالی "فاسمین" با افت 21 درصدی ارزش سهام در معاملات سال 93 مواجه شد که طی این مدت گروه فلزات اساسی به طور میانگین بازدهی منفی 7.32 درصدی را محقق ساخت، حال آنکه در مجموع بورس بازدهی مثبت 12درصدی را به ثبت رسانید.

در این شرایط، شرکت کالسیمین برای سال مالی جاری سود 314 ریالی را پیش بینی کرده که با تحقق 51 ریال از مبلغ مذکور طی عملکرد سه ماهه اول سال مالی94 تنها 16 درصد از سود برآوردی را پوشش داده که اگر چه رشد سود آوری شرکت بر اساس عملکرد میاندوره ای شش ماه و نه ماهه دور از ذهن نیست، اما می توان گفت پوشش اندک 16 درصدی سود طی عملکرد سه ماهه اول امسال نسبت به برآوردهای مورد انتظار در این دوره چندان مناسب به نظر نمی رسد.

علاوه بر این، مقدار تولید محصولات شرکت کالسیمین طی دوره سه ماهه اول سال مالی 94 نسبت به دوره مشابه سال 93 با کاهش بیش از 18 درصدی مواجه شده و مقدار فروش محصولات طی دوره مذکور در حالی با افت حدود 80 درصدی همراه گردیده که موجودی آماده برای فروش بیش از 127 درصد افزایش داشته است. این موضوع بیان کننده کاهش تقاضا برای تولیدات "فاسمین" و به مخاطره افتادن وضعیت عملیاتی شرکت از لحاظ فروش محصولات است.

علاوه بر این، بیش از 95 درصد از درآمدهای حاصل از فروش محصولات تولیدی شرکت کالسیمین به صادرات محصولات اختصاص دارد که از 475 هزار و 788 میلیون ریال درآمد محقق شده طی دوره سه ماهه اول سال 94، مبلغ 451 هزار و 148 میلیون ریالی آن حاصل از فروش صادراتی محصولات و با نرخ تسعیر ارز 33149 ریالی بوده است.

یکی از نکات قابل توجه در شرکت کالسیمین روند اجرای طرح های توسعه ای این مجموعه می باشد که عمدتاً از سال های گذشته آغاز شده و روند پیشرفت اجرای آنها علیرغم گذشت چند سال از زمان آغاز به کندی پیش می رود.

به طور مثال در حالی طبق صورت های مالی شرکت مقرر شده بود تا طرح های توسعه ای INTEC، نیروگاه ها و نیکل طی سال 93 به بهره برداری برسند که با نگاهی به جدول طرح های عمده در دست اجرای شرکت در پیش بین درآمد هر سهم بر اساس عملکرد سه ماهه اول سال مالی 94 در می یابیم که نه تنها پروژه ها در موعد مقرر به بهره برداری نرسیده بلکه تاکنون درصد پیشرفت اجرای پروژه ها بسیار اندک و ناچیز بوده که از جمله آن می توان به پیشرفت شش درصدی پروژه نیروگاه و نیز 16 درصدی INTEC اشاره نمود.

 روند قیمتی سهام شرکت نیز از ابتدای سال 94 تا نیمه اول سال جالب توجه نبوده است. چرا که در حالی طی مدت مذکور سهام شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی با افت حدود 0.17 درصدی مواجه شده اند و بورس بازدهی منفی یک درصدی را محقق ساخته که کالسیمین با رتبه نقد شوندگی 31 مرتبه با کاهش 27.45 درصدی ارزش سهام مواجه گردیده است. بدین ترتیب "فاسمین" پس از "فایرا" در ردیف دوم کم بازده ترین سهم در گروه فلزات اساسی جای می گیرد.

در پایان این گزارش می افزاید، همانطور که عنوان شد شرکت کالسمین از سال گذشته تا کنون از لحاظ تولید و سودآوری و روند قیمتی سهام در بازار سرمایه اوضاع نا بسامانی را پشت سر گذاشته که اگر چه رکود حاکم بر اقتصاد کشور و افت 20 ماهه اخیر بازار سرمایه در این امر بی تأثیر نبوده اما نمی توان از عملکرد ضعیف مدیران شرکت برای مواجهه با بحران و مدیریت و کنترل شرکت در شرایط نا بسامان اقتصادی چشم پوشی کرد. چرا که این افراد بنابر توان و سوابق فعالیت خود می بایست به خوبی از اوضاع اقتصادی داخلی و جهانی مطلع باشند و همواره راهکارهایی برای مبارزه با شرایط بحران اقتصادی طراحی و اجرایی کنند تا سهامداران شرکت نیز متضرر نشوند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی