---------------------------------- ---------------------------------- لغو عرضه بلوک"ذوب" :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات

این سهم فولادی در شرایطی چند روزی است تحت تأثیر خبر افزایش سرمایه 633 درصدی مورد اقبال و صف پر حجم میلیونی خریداران قرار گرفته بود که خبر عرضه بلوکی آن نیز منتشر شد. اما در کمال ناباوری و در حالی که سهم روی تابلوی معاملات فرابورس در قیمتی بیش از 3000 ریال معامله می شود، قیمت پایه این بلوک 2097 ریال تعیین شد.

این قیمت عجیب و غریب در حالی در آگهی عرضه خصوصی سازی و به وکالت از سازمان تأمین اجتماعی درج شده بود که صبح روز جاری این عرضه لغو شد. اما این اتفاق سوالی را ذهن فعالان بازار سهام و سهامداران "ذوب" به وجود آورد که واقعاً چه اتفاقی افتاده که این عرضه به یکباره لغو شد و این در شرایطی است که سهم از پایین بودن قیمت پایه عرضه بلوکی نسبت به قیمت روی تابلوی معاملات و تفاوت حدود 43 درصدی این دو نرخ با یکدیگر، تأثیر منفی پذیرفت و نگرانی سهامداران از احتمال افت قیمت سهم در فرابورس تحت تأثیر این عرضه موجب عرضه صف خریداران شد تا "ذوب" برای لحظاتی متعادل شود و از قیمت های حداکثری تا حدود 308 تومان افت قیمت را تجربه کند.

این میان اما خبر لغو عرضه این بلوک دوباره تأثیر معکوسی بر سهم اعمال کرد تا دوباره صف میلیونی متقاضیان برای "ذوب" تشکیل گردد.

اما واقعاً چرا بایستی دو اتفاق بسیار با اهمیت و البته متفاوت با هم یک در جهت مثبت و یکی در جهت منفی، در این نماد آن هم در مدتی کوتاه بیفتد؟

اینجاست که بایستی از رییس سازمان بورس پرسید آقای فطانت نظارت های نهاد متولی بازار چه شد؟ آیا این رفتار نمود واقعی دستکاری قیمت توسط متولیان مربوطه ( سهامدار عمده و سازمان خصوصی سازی ) نیست؟

 آقای فطانت؛ پایمال کردن حقوق دیگران تا این حد و اندازه چه مفهومی دارد آن هم در تالار شیشه ای که از سوی همه رصد  می شود ! از شما به عنوان رییس سازمان بورس درخواست می شود به این موارد رسیدگی کرده و مدافع حقوق سهامداران باشید که تحت تأثیر این اخبار متناقض تصمیم به خرید یا فروش سهام گرفته اند و بازیچه  از ما بهتران شده اند 

نکته جالب توجه آنجاست که معلوم نیست سازمان خصوصی بر چه اساس قیمت پایه بلوک سهامی را که روی تابلوی معاملات بازار سهام در قیمت حدود 300 تومان معامله می شود، حدود 209 تومان تعیین می کند؟

حال آنکه معمولاً قیمت بلوک سهم بالاتر از قیمت روی تابلوی معاملات است. در این رابطه، جعفر سبحانی مشاور رییس این سازمان در حالی اعلام کرده که علت لغو این عرضه پرداخت بخشی از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی بوده، بایستی پرسید آیا خصوصی سازی نمی توانست تا آخرین زمان مهلت پرداخت بدهی های این سهامدار عمده "ذوب" صبر کند تا با این اقدام سهامدار خرد را دچار زیان نسازد؟

آیا کارشناسان این سازمان از قیمت روی تابلوی این سهم بی اطلاع بودند که قیمت پایه ای با این میزان تفاوت را برای آن تعیین کردند؟

آیا این کارشناسان نمی توانستند تنها با نیم نگاهی به سامانه معاملات TSETMC از قیمت تابلوی این سهم مطلع شوند که چنین قیمت عجیبی را برای پایه بلوک مذکور تعیین نکنند؟

همچنین سبحانی طی مصاحبه اخیر خود در حالی از چرایی تعیین این قیمت در مزایده بلوک "ذوب" اظهار بی اطلاعی کرده و ملاک مزایده های سازمان را قیمت تابلوی سهام دانسته که "ذوب" را یک مورد خالص عنوان کرده است. اما به چه علت؛ خود جای تعجب و سوال فراوان دارد!

البته این سهم تاکنون چندان هم بی حاشیه و همراه با اخبار متناقض نبوده است؛ چرا که در حالی طی هفته های اخیر خبر افزایش سرمایه این مجموعه بارها مطرح و دوباره تکذیب شد و هر مرتبه درصد خاصی برای این افزایش سرمایه به میان آمد که در آخرین مرحله مدیر عامل این مجتمع طی مصاحبه ای خبر افزایش 600 درصدی سرمایه "ذوب" را تکذیب کرد و دوباره بحث ها بر سر افزایش 385 درصدی مطرح شد؛ اما این بار نیز هنوز چند روزی نگذشته، آگهی افزایش سرمایه 633 درصدی آن روی سامانه کدال نشست که در همین بازه زمانی بسیاری از سهامداران در پی وجود این اخبار متناقض پیرامون سهم تصمیمی اشتباه گرفته و متضرر شدند.

به هر ترتیب آنچه منطقی به نظر می رسد دخالت نهاد ناظر برای پیگیری این موضوع و رسیدگی به دستکاری های احتمالی قیمت و روند معاملات "ذوب" است. چرا که ظن دستکاری قیمت در این مورد خاص کاملاً مشهود است و بایستی پیگیری ها قانونی در رابطه با آن صورت گیرد.

از همین رو بایستی از رییس سازمان بورس درخواست کرد برای پیگیری این اتفاقات و جلب اعتماد سهامدارانی که بازیچه دست مدیران خصوصی سازی و سهامدار عمده "ذوب" شده اند، معاملات روز جاری این سهم را ابطال کند. گرچه در خصوص برنامه افزایش سرمایه "ذوب" از محل تجدید ارزیابی زمین هایش نیز ابهامات فراوانی مطرح است و آن اینکه آیا این برنامه عملیاتی خواهد شد یا خیر؟

چرا که پیش از این، ذوب آهن بابت زمین های خود معارضانی داشت و مشخص نیست آیا این کشمکش ها میان شرکت و معارضان آن مرتفع گردیده و آیا سازمان بورس با این برنامه موافقت خواهد کرد یا خیر؟ اما آنچه تاکنون دیده شده اینکه "ذوب" فعلاً تافته جدا بافته است و از منظرهای زیادی موردی خاص محسوب می شود!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی