---------------------------------- ---------------------------------- صدور حکم جدید دادگاه علت لغو برگزاری مجمع مپنا :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات

طبق اعلام قبلی قرار بود مجمع سالانه شرکت مپنا ساعت 9 صبح سه شنبه 29 تیر در ساختمان روزنامه اطلاعات برگزار شود اما این مجمع بدون اعلام دلیل لغو و به زمان دیگری موکول شده است.

پیگیری ها نشان می دهد علت لغو این مجمع مربوط به صدور حکم جدید دادگاه شعبه 19 درباره سهامدار عمده آن یعنی آستان قدس است که طبق این حکم ، باید مالکیت 47 درصدی این نهاد بزرگ به دولت ( وزارت نیرو ) برگردد.

به همین علت و باتوجه به نامشخص بودن تکلیف هیات مدیره مپنا ، مجمع سالانه این شرکت 1000 هزار میلیارد تومانی لغو شد تا این موضوع نهایی و تثبیت شود.

با این اوصاف باید طی روزهای آینده منتظر ارایه توضیحات مدیران این شرکت بورسی بود.

مپنا پیش از این نیز در 26 اسفند 93 مجمع فوق العاده ایی را با حضور 84 درصد از سهامداران برگزار کرده بود اما به دلیل نامه دادگستری به تنفس کشیده شد. چرا که نامه دادگستری مربوط به حضور 47 درصدی شرکت آب و برق صبا و متعلق بودن 51 درصدی این شرکت به مهاب قدس و برنامه واگذاری سهام مهاب قدس به یکی از شرکت های استان قدس بود.

سابقه واگذاری 47 درصد سهام مالک مپنا به آستان قدس

حدود یک ماه از آغاز دولت یازدهم گذشته بود که حمید چیت‌چیان وزیر نیرو 18 شهریور 92 به یک مصوبه در دولت گذشته واکنش نشان داد و از لغو مصوبه دولت احمدی‌نژاد در خصوص احداث راه‌آهن گرگان ــ بجنورد ــ مشهد به‌دلیل فساد 12 هزار میلیارد تومانی خبر داده و گفته بود: "وزارت راه در برنامه داشت تا خط راه‌آهن گرگان ــ بجنورد ــ مشهد را با 4 هزار میلیارد تومان هزینه توسط کنسرسیومی چینی ایرانی اجرایی کند به‌طوری که 85 درصد منابع مالی پروژه از سوی چینی‌ها به‌صورت فاینانس پرداخت شود و برای 15 درصد تأمین مالی بخش ایرانی، بخشی از نیروگاه‌ها و اموال بیت‌المال در وزارت نیرو به‌ارزش 600 میلیارد تومان به پیمانکار واگذار شود."

به‌گفته وی، بخشی از بیت‌المال به‌ارزش 12 هزار و 600 میلیارد تومان برای واگذاری به پیمانکار این پروژه تخصیص پیدا کرده بود که تنها 600 میلیارد تومان ارزش گذاری شده بود.

وزیر نیرو از طرح این مسئله در هیئت دولت و لغو مصوبه دولت گذشته خبر داده و گفته بود: می‌خواستند به‌جای 15 درصد پروژه بیش از 21 برابر پیش‌پرداخت و بیش از 3 برابر ارزش کلی پروژه را از بیت‌المال پرداخت کنند، مشخص است وقتی جلوی این تضییع بیت‌المال گرفته شده، اعتراض آنها را به‌دنبال دارد.

جریان از این قرار بود که در دولت دهم مقرر شده بود راه آهن گرگان – بجنورد – مشهد با فاینانس خارجی اجرا شود. به صورتی که 85 درصد تأمین مالی آن از سوی شرکت خارجی سرمایه گذار صورت گیرد و 15 درصد آن از سوی دولت ایران تأمین شود. دولت برای تأمین این 15 درصد، با آستان قدس رضوی به توافق رسید که این نهاد نسبت به تأمین مالی سهم دولت در این پروژه اقدام کند و در عوض دولت سهام مالکیتی برخی شرکت های دولتی را به آستان قدس رضوی واگذار کند.

یکی از این شرکت ها که قرار بود سهام آن بابت تأمین مالی 15 درصدی طرح راه آهن گرگان – بجنورد – مشهد به آستان قدس رضوی واگذار شود، شرکت مهاب قدس بود.

در نخستین جلسه هیئت دولت در دولت یازدهم ( 4 شهریور 92 ) مصوبه ای به امضای وزیران کابینه رسید که 10 مصوبه دولت گذشته با این عنوان که متضمن ایجاد امتیاز خاص برای اشخاص حقیقی و حقوقی بود و یا تعهد مازاد بر اعتبار برای دستگاهها ایجاد می‌ کردند، لغو شد.

یکی از این مصوبات، تأمین مالی طرح راه آهن گرگان – بجنورد – مشهد بود. پیرو لغو این مصوبه مقرر شد راهکار دیگری برای تأمین مالی این پروژه در اسرع وقت اعلام شود تا لغو این مصوبه موجب توقف اجرای پروژه خط راه‌آهن گرگان ــ بجنورد ــ مشهد نشود.

در نتیجه، سهام شرکت مهاب قدس به آستان قدس رضوی واگذار شد که به گفته موسی الرضا ثروتی نماینده وقت مجلس "در زمان حیات حقوقی مصوبات قبلی، قرارداد واگذاری سهام شرکت مهاب قدس بین سازمان خصوصی‌سازی و مجموعه آستان قدس رضوی منعقد و حقوق مکتسبه آن برای خریدار (آستان قدس رضوی) و حتی اشخاص ثالث (مقاطعه‌کاران) ایجاد گردیده بود. ".

با واگذاری سهام مهاب قدس به آستان قدس رضوی، 49.98 درصد سهام سرمایه گذاری صنایع برق و آب صبا که در مالکیت شرکت مهاب قدس بود، در عمل به آستان قدس رضوی واگذار شد.

یکی از شرکت های بورسی که بخش قابل توجهی از سهام آن در اختیار برق و آب صبا است، شرکت مپنا بود. از اینرو 47.74 درصد از سهام مپنا نیز به آستان قدس رضوی واگذار شد و ترکیب هیات مدیره این شرکت بزرگ نیروگاهی ایران تغییر کرد.

به این ترتیب 20 اردیبهشت سال گذشته با مجمع فوق العاده ایی، سرمایه گذاری صنایع برق و آب صبا، مدیریت سرمایه کرامت، شرکت بین المللی تدبیر توسعه سرمایه رضوی ، سرمایه گذاری ملی ایران و سرمایه گذاری سهام عدالت استان گلستان به عنوان 5 عضو حقوقی هیات مدیره مپنا معرفی شدند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی