---------------------------------- ---------------------------------- دامنه نوسان پویا جایگزین حجم مبنا :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات
معاون نظارت بر ناشران بورس تهران روح الله حسینی مقدم در خصوص رفع محدودیت های قانونی در بازار سهام به سنا گفت: همه بورس های دنیا به طور سالیانه ریز ساختارهای بازارها را بررسی می کنند تا نقاطی را که نیاز به اصلاح، بهبود و تغییر دارند شناسایی کنند.

وی با تاکید بر اینکه چنین بررسی هایی برای بازار سرمایه ما نیز باید انجام شود، افزود: مسولان بازار سرمایه باید هر از چندگاهی وضعیت قوانین را بررسی کنند تا مشخص شود مقررات بازار همچنان کارا و بر عملکرد بازار سهام تاثیر گذار است یا خیر، این قوانین مانع فعالیت مناسب و خوب در بازار است.

این مقام مسئول با اشاره به تصمیم سازمان بورس برای رفع محدودیت های معاملاتی در سال جاری اظهار داشت: نتایج مطالعات به سازمان بورس ارسال و پس از بررسی طی دوره های مختلف به این نتیجه رسیدند که برخی ریزساختارهای بازار باید اصلاح شود.

حسینی مقدم به تغییرات دامنه نوسان در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: از سال 84 به بعد دامنه نوسان در بورس تهران دائما تغییر کرده و از 2 درصد به 3 ، 3.5 ، 4 ، 4.5 و 5 درصد رسید. اما این دامنه نوسان ایستا و برای همه شرکت ها یکسان است.

وی با اشاره به برنامه ریزی های جدید سازمان بورس ادامه داد: قرار است این دامنه نوسان پویا شود به این ترتیب که دامنه نوسان بسته به حجم و تعداد معاملات تغییر کند و ضرورتا برای همه شرکت ها روی اعداد کوچکی مثل 5 درصد نباشد و شناور شود.

معاون نظارت بر ناشران بورس با اشاره به اینکه ضرورتا نباید دامنه نوسان روی اعداد کوچک باشد، افزود: با اجرای دامنه نوسان پویا اگر سهمی به دلیل گردش معاملات بالا نیاز به افزایش دامنه نوسان داشته باشد تا به قیمت واقعی برسد ، این اتفاق می افتد.

حسینی مقدم موضوع مهم دیگر را حجم مبنا دانست و افزود: حجم مبنا زمانی بر اساس مبانی نظری و تحلیلی و اقتضای بازار آن دوران تعیین شد و به مرور زمان بر اساس شرایط بازار اصلاح شد اما امروز حجم معاملاتی به رقمی رسیده که این متغیر برای اکثر شرکت های بورسی غیر قابل استفاده شده است.

وی ادامه داد: در حجم مبنا لازم است درصدی مشخصی از سهام شرکت معامله شود که این موضوع در حال حاضر در اکثر شرکت ها به طور روزانه رخ می دهد و با توجه به بزرگ شدن حجم مبنا به این نتیجه رسیده ایم که این متغیر نیز باید اصلاح شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: طرح بازبینی حجم مبنا در سازمان بورس در حال جمع بندی است و احتمالا این متغیر برای همه شرکت های بورس تهران حذف خواهد شد. نوسان پویا، کار حجم مبنا را هم انجام خواهد داد.

حسینی مقدم با تاکید بر اینکه چنین اصلاحاتی در بازار سرمایه باید گردشی و همیشگی باشد، افزود: با رفع محدودیت های قانونی گردش معاملاتی بازار بالا می رود و افزایش نقد شوندگی، شفافیت ، معاملات بیشتر و افزایش مشتری را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه قرار است ظرف 6 ماه محدودیت های معاملاتی بازار حذف شود، گفت: حذف چنین محدودیت هایی به طور قطع چهره بازار سرمایه را تغییر خواهد داد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی