---------------------------------- ---------------------------------- تحلیل پارس خودرو با زیان انباشته ۷۹۴ میلیارد تومانی :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات

شرکت پارس خودرو با سرمایه 677 میلیارد تومانی پیش بینی سود سال 94 خود را به ازای هر سهم 21 ریال اعلام کرد که در گزارش 3 ماهه با پوشش 8% فروش (151) ریال زیان شناسایی کرد. شرکت در این گزارش زیان عملیاتی 7% دارد و با هزینه مالی سنگینی که متحمل شده این زیان را شناسایی نموده است. زیان شناسایی شده شرکت 60% بیش از زیان ساخته شده در سه ماهه سال 93 است.

شرکت پیش بینی کرده برای سال مالی 94 معادل 167500 دستگاه خودرو تولید کند که از نظر وزن نزدیک به 50% فروش روی محصولات تندر است. شرکت پیش بینی کرده مارجین ناخالصش برای سال جاری 17% باشد که بسیار خوشبینانه پیش بینی شده است. بنظر می رسد رسیدن به سود 21 ریالی بسیار خوشبینانه باشد.

انتظار می رود در گزارش سه ماهه دوم سال به دلیل تقاضای سنتی در بخش خودرو شاهد افزایش فروش شرکت باشیم اما برای نیمه دوم سال مجدد تقاضا پایین خواهد بود. به دلیل تمرکز بالای شرکت روی محصول تندر و همجنین تحریم هایی که در این زمینه وجود داشته است و نظر به اینکه تحریم های صنعت خودرو کماکان وجود دارد بنابراین احتمالا به عنوان یک عامل ریسک قوی برای پارس خودرو محسوب می شود که محقق کردن سود را با چالش های جدی مواجه کند.

لازم به ذکر است شرکت نزدیک 600 میلیارد تومان وام تا انتهای گزارش 3 ماهه در حساب هایش دارد که سالانه 253 میلیارد تومان هزینه مالی به شرکت تحمیل می کند که در سه ماهه 25% از این هزینه مالی نیز شناسایی شده است. بنظر می رسد با احتساب 100 میلیارد تومان هزینه های عمومی اداری شرکت، این شرکت باید سالانه حداقل 2100 میلیارد تومان فروش داشته باشد تا با این حاشیه سود خوشبینانه 17% به زیان دهی نرسد. این در حالی است که کل فروش سال 93 شرکت 878 میلیارد تومان بوده است.

شرکت تا انتهای سه ماهه سال 1394 دارای زیان انباشته 794 میلیارد تومانی بوده که معادل 117 تومان به ازای هر سهم است. از سوی دیگر شرکت بخشی از مواد اولیه و قطعات را وارد می کند که نرخ دلار وارداتی در بودجه 2850 تومان دیده شده است که در صورت تک نرخی شدن این محصول در محدوده 3000 تا 3100 تومان در ماه های آتی از این محل نیز شرکت با کاهش حاشیه سود همراه خواهد شد. بنظر می رسد افزایش نرخ حدود 5% برای ماه های آتی می تواند شرکت را به همین جای فعلی برساند!

عواملی که می تواند شرکت را از مخمصه خارج کند: رفع تحریم خودرو سازی و به ظرفیت رسیدن تندر معمولی و SR ، کاسته شدن هزینه مالی به واسطه کاسته شدن نرخ بهره بانکی و اصلاح ساختار مالی شرکت.

در حالت طبیعی تمام موارد فوق خود نیازمند فرایندی زمان بر خواهد بود. بنابراین این شرکت برای سال 94 نیز سال سختی را خواهد داشت. هر یک از موارد فوق محقق شود شرکت تنها می تواند در چند سال زیان انباشته سنگین خود را بکاهد و حساب هایش را مثبت کند.
 
نتیجه گیری:

وضعیت ساختار مالی شرکت ضعیف و شکننده است و بنظر می رسد برچیده شدن تحریم ها به شکل زمان بر وضعیت این شرکت را به سمت بهبود نسبی می برد . بنابراین پیش بینی نمی شود وضعیت شرکت در آینده نزدیک به سمت مساعد شدنی برود که ملموس باشد.

شرکتی که 37% ارزش بازار آن هزینه مالی و 15% ارزش بازار هزینه های عمومی اداری است برای یک سرمایه گذاری میان مدتی و بلند مدتی باید احتیاط بیشتری کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی