---------------------------------- ---------------------------------- تحریم کشتیرانی ایران ۷۵ روز دیگر لغو می‌شود :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات
مدیرعامل شرکت بورسی کشتیرانی ایران گفت: از ژانویه ۲۰۱۶ همه محدودیت ها علیه ایران برداشته خواهد شد و ایران برنامه ویژه ای برای ورود قوی و سریع به حمل و نقل جهانی دارد.

محمد سعیدی که اخیرا" در مصاحبه با وال استریت ژورنال از احتمال ورود کشتی‌های ایران به آمریکا برای نخستین بار بعد از ۳۷ سال خبر داده بود این بار در گفت وگو با لویدز لیست به مهمترین برنام های بعد از لغو تحریم کشتیرانی ایران تا 75 روز اشاره کرده است.

لویدز لیست گزارش داد انتظار می رود ایران در سال 2016 میلادی به عرصه حمل و نقل جهانی باز گردد که این بازگشت با خرید کشتی های کانتینربر در مجموع به ظرفیت 579هزار TEU ، فله بر به ظرفیت جمعا دو میلیون DWT و تانکر به ظرفیت مجموع 1.6 میلیون DWT همراه خواهد بود. این کشتیها تا سال 2020 در ناوگان IRISL جای می گیرند.

توسعه ناوگان و به روزرسانی IRISL به علاوه ساخت کشتی های جدید با هزینه بالغ بر 120 میلیارد دلار از محل حساب های مسدود شده ایران در بانک های خارجی به دلیل تحریم تأمین می شود. شرکت کشتیرانی IRISL همچنین حضور در توافقنامه های بزرگ و اشتراک گذاری کشتی های خود را در سر می پروراند و در همین خصوص مذاکراتی با شرکت کشتیرانی هند و از سرگیری روابط و همکاری های حمل و نقلی طی یک توافقنامه مشارکتی ایران و هند انجام داده است.

توافقنامه حمل و نقل دریایی ایران و هند پس از 38 سال فعالیت در سال 2013 و به دلیل تحریم ها از فعالیت باز ماند.

برنامه های دولت ایران پس از تحریم ها در بخش صنعت، به تدریج در شرکت IRISL و به واسطه مدیرعامل جدید این شرکت به محمد سعیدی در حال اجراست.
وی در سال جاری جایگزین محمدحسین داجمر شد و در گفت وگویی با دفتر لویدزلیست در کپنهاگ گفت: تمامی محدودیت ها علیه ایران از ژانویه 2016 برداشته خواهد شد و ایران برنامه ویژه ای برای ورود قوی و سریع به حمل و نقل جهانی دارد.

تحریم ها علیه دولت ایران فعالیت دو شرکت بزرگ کشتیرانی ایرانی،NITC و IRISL را به شدت مختل کرد. به هرحال هم اکنون تحت توافقنامه هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5، این دو کشتیرانی قادر به حضور دوباره در بازارهای جهانی هستند.

پیش از این در رسانه ها شاهد انتشار اخباری از IRISL و هدف آن برای پیوستن به 10 کشتیرانی برتر دنیا بودیم و هم اکنون جزئیات این طرح را دکتر سعیدی مدیر عامل IRISL عنوان می کند.

قراردادهای بزرگ ساخت کشتی

طبق برنامه های سعیدی، قراردادهای بزرگ ساخت کشتی در هفته های آتی با صرف هزینه هایی که بواسطه تجارت با چین، کره جنوبی، ژاپن و هند در زمان تحریم به دولت ایران تعلق می گرفت، بسته خواهد شد. اگرچه تجارت ایران با دیگر کشورها در زمان اعمال تحریم ها، کاهش چندانی نداشت اما پرداخت ها از سوی کشورهای طرف معامله با ایران به ویژه در زمینه نفت به واسطه تحریم ها و محدودیت های اعمال شده بر بانکها، با مشکل روبرو شد و بر این اساس پس از لغو تحریم ها شاهد روانه شدن 120 میلیارد دلار پول به ایران هستیم.

انتظار می رود این میزان پول صرف سفارش ساخت کشتی بخصوص در چین شود.

سعیدی در این باره به روابط همیشگی تجاری و مالی ایران و چین و سهولت در سفارش ساخت کشتی در کشتی سازی های چینی اشاره کرد. وی همچنین از کشتی سازی های کره ای به منظور خرید کشتی های دست دوم سخن به میان آورد. به هرحال کشتی سازی های چینی گزینه اول برای IRISL محسوب می شود.

وی درباره تناژ کشتی ها اطلاعاتی ارائه نداد اما خبرها از دیگر منابع خبری حاکی از سفارش کشتی های پاناماکس و کانتینربرهای 14 و 18 هزار TEU به منظور رقابت با بازیگران اصلی عرصه حمل و نقل است.

در گفتگوی لویدزلیست با سعیدی، وی ورود کانتینربرهای با گنجایش 10 هزار TEU را از اهداف اصلی IRISL اعلام کرد اما به هرحال تصمیم نهایی در خصوص سفارش ساخت کشتی در هفته های آتی گرفته خواهد شد.

حمل و نقل کانتینری برای سعیدی مهمترین اولویت محسوب می شود و وی در حال سنجش شرایط و احتمالات برای پیوستن به توافقنامه های اشتراک گذاری کشتی و همکاریهای مشارکتی در عرصه بین المللی است.

سعیدی با اشاره به ناهمواری های موجود در بازگشت دوباره به تجارت جهانی حتی پس از لغو کامل تحریم ها معتقد است IRISL با بکارگیری ترکیب هوشمندانه از انواع کشتی ها و تناژ جدید در ناوگان حمل و نقل و ایجاد همکاری تجاری با کشورهای مستقل همسو در آسیای میانه تغییر عمده ای در بازار جهانی بوجود می آورد.

براساس گفته های سعیدی برخلاف کانتینربرها، توسعه ناوگان حمل فله در IRISL دست کم در حال حاضر از اهمیت پایینی برخوردار است. به هرحال با توجه به برنامه های توسعه ناوگان IRISL و افزایش این ناوگان از 2.5 میلیون DWT به 4.5 میلیون DWT تا سال 2020، این شرکت اهداف بزرگی را در سر می پروراند.

وی در پاسخ به سوال لویدزلیست در خصوص کم تجربگی در عرصه مدیریت حمل و نقل دریایی، سابقه مدیریتی و اقتصادی خود در بزرگترین شرکت تامین اجتماعی در ایران و سرمایه گذاری خصوصی و حوزه بین المللی را یادآور شد که دید کاملی از بازارهای بین المللی در اختیار وی قرار داده است.سعیدی همچنین مشاوران خود در تهران را به عنوان بهترین ها در عرصه حمل و نقل دریایی یاد کرد.

اگر چه IRISL وNITC پیش از تحریم ها شرکت های خوش نامی محسوب می شد، اما پاره ای از تغییرات در مدیریت که در دولت رخ داد فرضیه قابلیت رقابت این دو کشتیرانی ایرانی با همتایان خود در دنیا را زیرسؤال می برد.

دولت ایران در سال 2012 میلادی حمید بهبهانی را جایگزین محمد سوری، رئیس پیشین شرکت ملی نفتکش ایران کرد و این اتفاق دقیقاً در زمان آغاز فشارها بر مشتریان نفت ایران و به تبع آن کاهش فروش نفت در این کشور رخ داد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی