---------------------------------- ---------------------------------- بی اعتنایی بازار به"رکیش"پس از اعلام دو تعدیل مثبت :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات

شرکت کارت اعتباری ایران کیش همان مجموعه ای است که در حوزه خدمات انفورماتیک فعال بوده و طی روزهای اخیر گزارش جدیدی از پیش بینی بودجه سال 95 خود را روی سامانه کدال منتشر کرد و در حالی گزارش مذکور با تعدیل مثبت 33 درصدی سود برآوردی به رقم 379 ریال افزایش یافت که این مبلغ نسبت به آخرین سود برآوردی سال 94 با افزایش 56 درصدی همراه بوده، با این وجود قیمت سهام در روز بازگشایی نماد با افت مواجه شد.

با این عملکرد این شرکت که در سال گذشته افزایش سرمایه 100 درصدی داشت، توانسته اولین رقم سود پیش بینی شده بودجه سال 94 خود را 176 درصد پوشش دهد که از برآوردهای محافظه کارانه مدیریت این شرکت در اولین پیش بینی ها و اقدام جهت تعدیل و افزایش آن به مرور زمان و طی یک دوره مالی حکایت دارد.

افزون بر اینکه "رکیش" حتی به بودجه سال 95 خود نیز بسنده نکرد و با انتشار صورت های مالی عملکرد 12 ماهه سال 94 از تحقق 352 ریال سود به ازای هر سهم و پوشش حدود 145 درصدی آخرین بودجه پیش بینی شده خود خبر داد تا عملکردی مثبت و چشم نواز را از خود به نمایش بگذارد.http://tsemc.blog.ir/ پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

بدین ترتیب کارت اعتباری ایران کیش در سال گذشته در حالی افزایش سرمایه 100 درصدی خود از محل آورده نقدی و مطالبات را اجرایی کرده که با احتساب آن سود محقق شده شرکت برای عملکرد 12 ماهه سال 94 نسبت به اولین پیش بینی همان سال مالی حدود 76 درصد افزایش داشته که رقم بسیار قابل توجهی است.

اتفاقی که می تواند در سال 95 نیز ادامه پیدا کند و شاید همین تعدیل 33 درصدی بودجه امسال "رکیش" گواهی بر این ادعا باشد که افقی روشن در انتظار این مجموعه بوده و به عبارتی می توان گفت برای این مجموعه فعال در حوزه PSP "سالی که نکوست، از بهارش پیداست."

اما علت این تغییرات مثبت و افزایش سود هر سهم "رکیش" چه بوده که آثاری چنین با اهمیت را بر بودجه مالی این شرکت اعمال کرده است؟ و چرا با وجود بروز همه این اتفاقات خوشایند هیچ نمود مثبتی را در قیمت سهم مشاهده نمی کنیم؟http://tsemc.blog.ir/ پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

در پاسخ به سوال نخست باید یادآور شد که اولین عامل، رشد 37 درصدی فروش و درآمد ارایه خدمات بوده که موجب افزایش سود ناخالص و در نهایت رشد سود عملیاتی شرکت گردیده است. این رشد درآمدها هم در نتیجه توسعه فعالیت ها و درآمد حاصل از اجاره ماهیانه پایانه های فروش مرتبط با قراردادهای فی مابین شرکت با حدود 12 بانک و موسسات مالی و اعتباری معتبر، افزایش نصب پایانه های فروش به میزان 189 هزار پایانه، افزایش درآمدهای مرتبط با اجرای طرح شاپرکی و دریافت کارمزد یک درصدی از تراکنش های خرید بوده است.

اما بر خلاف همه این موارد، گویا آنچه در این شرکت از روند سودآوری آن اهمیت بیشتری دارد، عملکرد و مدیریت سهامداران عمده است که هیچ برنامه ریزی دقیقی روی معاملات و قیمت سهم در بورس ندارند؛ آنچنان که در حالی قیمت این سهم قبل از اعلام تعدیل مثبت در محدوده 380 تومان بود که این روزها و پس از اعلام دو تعدیل مثبت برای دو سال مالی، قیمت آن زیر این محدوده در نوسان است که نشان می دهد سهامداران عمده هیچ تمایلی برای رشد قیمت این سهم ندارند.

هر چند شاید این رفتار سهامداران عمده برای خود آنها چندان جذابیت و اهمیتی نداشته باشد و حتی موجب زیان سهامداران فعلی شرکت شود، اما به طور قطع این عملکرد فرصتی مغتنم را برای آن دسته از سرمایه گذاران حقیقی فراهم می کند که بتوانند در اثر بی تفاوتی های سهامداران عمده، سهمی با پتانسیل سودآوری مطلوب را آن هم به قیمت هایی نازل خریداری کنند.

آن هم در شرکتی که طی سنوات گذشته همواره به طور متوسط بالای 70 درصد از سود محقق شده خود را در مجمع بین سهامداران تقسیم کرده تا بازده نقدی مناسبی را نیز برای آنها رقم بزند. به عبارتی به نظر می رسد "رکیش" سهمی است که با دید میان مدت و بلند مدت برای سهامداران حقیقی و حقوقی بسیار مناسب ارزیابی می شود.

زیرا توسعه فعالیت ها و ارایه خدمات، پتانسیل های موجود در طرح شاپرک برای شرکت های فعال در حوزه PSP و نیز افزایش پایانه های فروش در کشور و نیز سهم بازاری "رکیش" از نقاط مثبت این شرکت به شمار می روند؛ ضمن اینکه افزایش نسبت تعداد کارت های الکترونیکی به درگاه های پرداخت و میزان تراکنش ها در پایانه های فروش است که رونق عملیات واقعی پرداخت الکترونیکی در حوزه PSP را نشان می دهد.

افزون بر اینکه افزایش تعداد بانک های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز طی چند سال اخیر همگی حوزه بانکداری را وارد مرحله جدیدی کرده و قطعاً مجموعه هایی همچون "رکیش" که در فضای رقابتی حاکم بر صنعت خود روندی رو به رشد را طی می کنند، با طراحی و ایجاد ابزارها و خدمات نوین می توانند وارد دوره جدیدی از رونق خود شوند.

این افزایش سودآوری و انعقاد قراردادهای جدید در حالی طی نامه های شفاف سازی شرکت اعلام شد که اوضاع اقتصادی کشور مدت هاست چندان مطلوب نبوده و اغلب شرکت ها با تعدیل های منفی برای بودجه سال 94 خود همراه بوده اند. اما "رکیش" توانست ضمن حفظ سهم خود در بازار، در همین دوره عملکردی قراردادهای جدیدی را نیز با چند بانک منعقد نماید.

با همه این اوصاف از سهامداران عمده "رکیش" که بر خلاف عملکرد مثبت مدیران مجموعه در افزایش سودآوری شرکت، در حمایت از سهم هیچ اقدامی موثری نکرده و به روند معاملات سهم بی توجه هستند، بایستی پرسید علت این سیاست ها و بی تفاوتی ها چیست و چگونه می شود هیچ حمایتی از سوی آنها مشاهده نمی شود؟ درحالیکه انتظار می رود سهامدار عمده در حمایت از سهم فعال تر عمل نماید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی