---------------------------------- ---------------------------------- اطلاعیه مهم در خصوص قراردادهای اختیار معامله سهام :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات

قراردادهای تعریف شده از نوع اختیار خرید می باشند.سرمایه گذاران محترم می توانند فقط نسبت به اخذ موقعیت خرید در نمادهای ایجاد شده اقدام نمایند و اخذ موقعیت فروش تنها در صورت بستن موقعیت های قبلی اخذشده امکان پذیر خواهد بود.معاملات از طریق سامانه نامک کارگزاران انجام می شود.قراردادهای فوق از نوع اروپایی بوده، به این معنا که فقط در سررسید قابلیت اعمال خواهند داشت.نحوه اعمال قراردادها بصورت غیرخودکار است. به این ترتیب که دارندگان موقعیت باز خرید در صورت تمایل به اعمال باید درخواست اعمال خود را از طریق کارگزار مربوطه و مطابق با قرارداد مشتری-کارگزار، به اتاق پایاپای اعلام نمایند.تسویه در قراردادهای اختیار معامله سهام به سه صورت امکان پذیر است که باید توسط دارندگان موقعیت باز خرید در صورت اعمال قرارداد و همچنین دارندگان موقعیت باز فروش به کارگزار مربوطه اعلام شود:

- صرفاًنقدی: تسویه فقط به صورت نقدی انجام شود. - اول نقدی بعد فیزیکی: اولویت با تسویه نقدی است در غیراین صورت تسویه بطور فیزیکی انجام می گیرد. - صرفاً فیزیکی: تسویه فقط بصورت فیزیکی انجام شود. لازم به ذکر است که دارندگان موقعیت باز خرید امکان انتخاب هر 3 گزینه را خواهند داشت، اما برای دارندگان موقعیت باز فروش تنها 2 گزینه آخر قابل انتخاب است. همچنین زمانبندی فرآیند اعمال متعاقبا اعلام خواهد شد.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجاز به اخذ موقعیت در بازار اختیار معامله می‌باشند. بر این اساس اتخاذ موقعیت خرید در معاملات قراردادهای اختیار معامله خرید سهام توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری با رعایت شرایط ذیل مجاز می‌باشد: الف) اتخاذ موقعیت خرید در معاملات قراردادهای اختیار معامله خرید سهام، جزء نصاب‌های سرمایه‌گذاری در سهام و حق تقدم سهام لحاظ شده و حداکثر تا سقف 5درصد از ارزش روز کل سهام مجاز پرتفوی صنـــدوق سرمایه گذاری امکان‌پذیر می‌باشد. ب) اتخاذ موقعیت فروش در معاملات قراردادهای اختیار معامله خرید سهام، در هر زمان حداکثر تا سقف 10 درصد از تعداد سهام پایه موجود در پرتفوی صندوق سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر می‌باشد.

آن دسته از متقاضیانی که قصد اتخاذ موقعیت‌ در بازار اختیار معامله خرید سهام به شرح فوق را دارند، لازم است؛ با برگزاری مجمع و اصلا جدول ترکیب دارایی‌ها در امیدنامه مطابق با ابلاغیه شماره 12020071 مورخ 23/09/1395 سازمان بورس، نسبت به اتخاذ موقعیت‌های مذکور اقدام نمایند. لازم به ذکر است؛ در رابطه با موضوع این ابلاغیه، ارائه صورتجلسه مجمع صندوق به سازمان که صرفاً با موضوع اصلاح ترکیب دارایی‌های صندوق باشد، به منزله ثبت صورتجلسه نزد سازمان خواهد بود.
 همه کارگزاران فعال در بورس اوراق بهادار تهران مجاز به انجام معاملات قرارداد اختیار معامله در شرکت بورس با رعایت شرایط مربوطه می باشند. لازم به ذکر است مجوز فوق برای مدت یکسال بوده و تمدید آن بر اساس قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار صورت خواهد پذیرفت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی