درباره دلایل افزایش 1039 درصدی زیان هر سهم شرکت ایران خودرو دیزل برای سال مالی جاری ( از 81 به 923 ریال) اظهار داشت: در این رویداد 4 عامل موثر بودند که اولین و مهمترین آن کاهش 40 درصدی فروش و عمدتا مربوط به پیش بینی مقدار فروش کامیون سبک ، سنگین و مینی بوس است.
وی با بیان اینکه برخلاف کاهش مقدار فروش ، نرخ های فروش با افزایش جزیی همراه بوده، ادامه داد: در کنار این عامل افزایش خالص سایر هزینه های عملیاتی به علت افزایش هزینه های جذب نشده و کاهش درآمد خدمات به تبع کاهش فروش نقش داشت.
طباطبایی افزود: دو دلیل دیگر مربوط به افزایش 29 درصدی هزینه های مالی و کاهش درآمد حاصل از فروش سرمایه گذاری ها است.
به گفته وی "خاور" در گزارش های قبلی پیش بینی کرده بود از محل فروش شرکت های تولید قطعات خاور، چرخشگر، محور خودرو و لیزینگ خودرو غدیر، 90 میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد اما طبق گزارش جدید از فروش این شرکت ها صرف نظر کرده است.
براساس این گزارش، نماد این شرکت که از سوم آبان به علت تعدیل درآمد هر سهم بسته شده آماده بازگشایی است. "خاور" 30 مهرماه درآمد هر سهم سال مالی اسفند جاری را 81 ریال زیان پیش بینی کرده بود اما در گزارش جدید این زیان را 1039 درصد افزایش داده و 923 ریال پیش بینی کرده که البته تکراری هم هست. چرا که این شرکت در سال مالی گذشته هم برای هر سهم 948 ریال محقق کرده بود.
با این اوصاف ایران خودرو دیزل که دارای سرمایه اسمی کمتر از 500 میلیارد تومانی است زیان حدود 40 میلیارد تومانی را به 460 میلیارد تومان افزایش داد.