تولید ایرانخودرو و سایپا در سال ٩٢، ٥٠ درصد کمتر از بهترین حالت تولید خودروسازی بوده و با چنین ظرفیتی، دولت یازدهم این دو کارخانه را تحویل گرفت. اما از آن بدتر این بود که دولت احمدینژاد این دو کارخانه را با دو میلیارد دلار زیان انباشته و به همین مقدار بدهی انباشته به دولت یازدهم تحویل داد و از نظر ماده قانون ١٤١ قانون تجارت عملا این دو خودروسازی ورشکست شده بودند.
مهمترین علت در معرض نابودی قرارگرفتن این خودروسازها، سرکوب قیمت فروش و استفاده ابزاری و پوپولیستی دولت از این شرکتها بود. با توجه به اینکه قیمت دلار سهبرابر شده بود دولت اجازه افزایش قیمتها را نداد. یعنی به ازای هر تولید اضافه در این کارخانجات زیان بیشتری نصیب سهامداران شد.