هاشم یکهزارع در گفتگوی تلفنی با برنامه زنده تلویزیونی پایش اظهار داشت: ایران خودرو به زودی قراردادی با بنز آلمان و یک شرکت دیگر امضا میکند. این شرکتها به مجموعه گروههای همکار ایرانخودرو اضافه خواهند شد و منجر به این میشود که پژو نتواند به همین راحتی ایران را ترک کند.
وی با بیان اینکه پژو قبلا" گمان می کرد با ترک کردن، بازار ایران با مشکل مواجه می شود ، افزود: نکته مهم در قرارداد پژو امکان صادرات ۳۰ درصد محصولات به کشورهای تعیینشده است.
وی در واکنش به اینکه چه تضمینی وجود دارد که با توجه به اصل صادرات، ایران به پایگاه صادارت منطقه ای تبدیل شود؟ گفت: این اولین قرارداد سرمایه گذاری واقعی خودروسازی در ایران است. یعنی تا به حال سرمایه گذاری واقعی و در حد ایجاد سالن و تجهیزات نبوده و یا اینکه در هر زمان میتوانستند به دلخواه خارج شوند.
به گفته یکه زارع ، پژو شریک قدیمی ایران خودرو بوده و قبلا حدود ۷۰ درصد بازار را داشت اما براساس قرارداد جدید سهم بازار آن بیشتر از ۱۵ درصد نخواهد بود.
این مقام مسئول با اشاره به اعلام محرمانه بودن بخشی از قراردادها توسط وزیر صنعت، خاطر نشان کرد:در سایر کشورها نیز جزئیات قراردادها به دلیل لزوم حفظ فضای رقابت اعلام نمی شود و فقط اطلاعاتی کلی مطرح است.
یکه زارع با بیان اینکه در بسته حمایتی - خسارتی، غرامت 247.6 میلیون یوریی دیده شده، افزود: طبق سیاستهای دولت، هر شرکتی باید سه اصل سرمایه گذاری، انتقال فناوری و صادرات را رعایت کند. برهمین اساس تاسیس شرکت جدید 500 میلیون دلاری با پژو به صورت 50-50 بوده و وقتی پژو سرمایه گذاری کند مطمئنا اتفاق قبلی رخ نمی دهد. ضمن اینکه مکانیزم هایی در قرارداد لحاظ شده که این کار را سختتر میکند