وی با اشاره به اینکه این قرارداد به خودروسازان آسیب خواهد زد،افزود: شرکت رنو در سال 83 قراردادی را با مشارکت سایپا و ایران خودرو منعقد کرد و شرکت رنو پارس را با سهم 51 درصدی رنو تشکیل شد، در آن زمان مجلس به این قرارداد ورود کرد و قرار شد 20درصد از محصولات تولیدی را صادر کنند.
این نماینده مجلس ادامه داد: اولین خودرویی که رنو متعهد به تولید آن شد L90 بود، این خودرو در آن زمان یک محصول روز دنیا محسوب میشد، در آن قرارداد رنو متعهد شد که محصولات دیگری مانند داستر و سیمبل را نیز در آینده تولید کند که متاسفانه رنو به تعهدات عمل نکرد، 20 درصد صادرات محقق نشد و قررا بر این بود هر مقدار قطعه و دانش فنی وارد ایران میکند هزینه آن را از 20درصد صادرات برداشت کند.
ملکی با اشاره به اینکه ایرانخودرو و سایپا تعدادی از قطعات را که توانایی ساخت آن را داشتند داخلی سازی کردند که این میزان بعد از گذشت 12سال حدود 40 تا 50 درصد است،گفت: رنو در یک مقطع زمانی از ابزار تحریمها استفاده کرد و قطعات مورد نیاز را به ایران نمیداد و امتیازات مورد نظر را نیز میگرفت.
وی با تاکید بر اینکه اکنون بعد از تمام بدقولیهای رنو در اجرای مفاد قرارداد با سایپا و ایرانخودرو، ایدرو همان قرارداد را با شکل وفرم دیگری با همکاری یک شرکت خصوصی که خودروساز نیست با رنو منعقد کرده،عنوان کرد: این یعنی خیانت آشکار، شریک تجاری که یکبار به تعهدات عمل نکرد نباید مجددا با آن قراردادی را منعقد کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: شرکت رنو پارس هنوز هم وجود دارد، ایدرو باید رنو را مجبور به ادامه همکاری و عمل به تعهدات با رنو پارس میکرد و داستر و سیمبل را در ایران تولید میکرد.
ملکی با بیان اینکه علت مخالفت را به وزری جدید صنعت نیز اعلام کردم، تصریح کرد: شریعتمداری اعلام کرده به این مشکل رسیدگی و تلاش میکند از آن جلوگیری کند.
وی با تاکید بر اینکه ما در تلاش هستیم تا به کشوری خودروساز تبدیل شویم و با دیگر تولیدکنندگان رقابت کنیم،ادامه داد: خودروسازان دنیا با یکدیگر شریک تجاری و ادغام میشوند تا خودروهایی با کیفیت بهتر و قیمت تمام شده پایینتر تولید کنند، اما در ایران بهجای آنکه خودروسازی را تقویت کنیم در حال تجزیه آن هستیم.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه با روشی که در پیش گرفتهایم به اهداف نرسیده و تبدیل به خودروساز نمیشویم، اضافه کرد: ما خودروسازان بزرگ را تجزیه میکنیم و کنار میگذاریم و کسی را که خودروساز نیست به این عرصه میآوریم، این مسئله آینده روشنی ندارد.
ملکی عنوان کرد: شریعتمداری باید در عرصه خودروسازی به سرمایهگذاری اهمیت دهد و با ادغام دو خودروساز بزرگ و یا در کنار هم قرار دادن آنها به عرصه خودروسازی جهانی ورود کند.