با اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها شرکتهای مختلف خودروسازی از اروپا و آسیا مذاکرت خود را برای ورود به صنعت خودروی ایران با خودروسازان داخلی آغاز کردند و حاصل این مذاکرات تاکنون انعقاد قرارداد همکاری پژو با ایران خودرو و سیتروئن با سایپا بوده است.
در این رابطه برخی کارشناسان صنعت خودرو در حالیکه ورود مجدد خودروسازان بزرگ خارجی به ایران را اقدامی مثبت و رو به جلو میدانند معتقدند در صورت همکاری خودروسازان خارجی با ایران خودرو و سایپا اگرچه محصولات جدیدی تولید و روانه بازار خواهد شد اما انحصار دو خودروساز بزرگ داخلی بر بازار خودروی ایران همچنان ادامه خواهد یافت.
این کارشناسان میگویند ورود خودروسازان بزرگ خارجی به ایران در صورتی باعث تحول در این صنعت در جهت رفع انحصار و تامین حقوق مصرفکنندگان خودرو خواهد شد که خودروسازان بینالمللی به صورت مستقیم و مستقل از ایران خودرو و سایپا، محصولات خود را در ایران تولید کنند.
این موضوع محقق شده و ایدرو به عنوان بازوی اجرایی دولت با امضای قرارداد همکاری با شرکت رنو گام اول را برای رفع انحصار از صنعت خودروی ایران برداشته است. طبق قرارداد منعقد شده، رنو ۶۰ درصد سهام شرکت مشترک خودروسازی با ایدرو را در اختیار داشته و میتواند فرایند تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را به صورت مستقیم و مستقل در ایران اجرا کند.
در این رابطه اخیرا پیمان کارگر قائم مقام رنو در منطقه آفریقا، خاورمیانه، هند و ایران اظهار داشت: شرکت مشترک رنو و ایدرو شبکه مستقل فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت و استانداردهای جهانی رنو در آن پیاده خواهد شد.ایران در بخش فروش و خدمات پس از فروش خودرو عقب است و ما میخواهیم این بخش را با استانداردهای جدید در ایران ایجاد کنیم. مهم این است که خودروها را چگونه با قیمت پایین و کیفیت بالا در ایران تولید و عرضه کنیم.
به دنبال این اظهارات منصور معظمی رییس ایدرو، نیز وعده داد تفاهمنامه منعقد شده با شرکت رنو میتواند خواست اکثریت جامعه برای داشتن خودرویی با کیفیت و ارزان قیمت را تامین کند.