داود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان در جریان بررسی چشمانداز صنعت خودرو در دانشگاه امیرکبیر، گفت: در برابر تولید هر خودرو حدود 24 درصد به صورت مستقیم و غیرمستقیم مانند پرداخت مالیات ارزش افزوده، هزینه گمرکی، مالیات عملکرد، تامین اجتماعی و غیره به دولت پرداخت میشود.
وی با بیان اینکه دولت با سیاستهایی چون تثبیت قیمتها باعث تبدیل تولیدکننده به واردکننده شده، ادامه داد: علاوه بر این خودروسازان به قطعهسازان بال و پر ندادهاند. بطوریکه حدود 2000 قطعهساز کوچک توانایی خرید دانش فنی ندارند. به همین دلیل مجبور به کپیکاری شده اند.
وی دخالتهای بیرونی در صنعت خودروسازی را از مشکلات اصلی دانست و اعلام کرد: به عنوان مثال مدیرعامل یک خودروساز از وجود حدود 7000 سفارشنامه برای استخدام خبر داده که حتی برخی پست مدنظر برای استخدام را هم تعیین کرده اند. ازسوی دیگر سایتهایی مانند ونزوئلا به رغم نداشتن توجیه اقتصادی، تنها با سفارشهای برخی افراد ساخته شد.
مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: ساختار صنعت قطعهسازی کشور بر
پایه قطعهسازان کوچک شکل گرفته و مربوط به زمان آقای خیامی در قبل از
انقلاب اسلامی است به همین دلیل حدود 10 سال زمان میبرد تا قطعات یک خودرو
در کشور
داخلیسازی شود.http://tsemc.blog.ir/ پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
وی ادامه داد: در دنیا فقط ایران دارای 30 شرکت خودروساز آن هم با ظرفیت پایین است. به همین دلیل قیمت تمام شده تولید خودرو در ایران بالا است.