در حالی رشد چند هزار واحدی شاخص و معاملات بیش از 400 میلیارد تومانی روزانه روزهای اخیر موجب شده تا بار دیگر بازار سهام مورد توجه عمومی واقع و مواضع مثبت و منفی اعلام و تحلیل هایی از آینده بازار ارایه شود که محسن عباسی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) ، حال و آینده بورس را تحلیل کرد که فارغ از دفاع یا رد موارد اعلامی و صرفا" جهت آگاهی بخشی از گوشه ایی از ذهنیت ها و برآوردهای فعالان در بورس پرس منتشر می شود.
مدیران، کارشناسان و تحلیل گران بازار سرمایه نیز می توانند مطالب و مباحث کارشناسی را به بورس پرس ارایه کنند.
عباسی اعلام کرد: شاخص کل در عین ناباوری و در هیجان مطلق به 71 هزار واحد رسیده است. گروه خودرویی به هیچ صراطی مستقیم نیست و معاملات این گروه از دور منطق خارج شده است.
هیجان این گروه ها اگرچه به گروه های معدنی و فلزی و تقریبا به سایر گروه ها سرایت کرده بود اما فروشندگان در این نمادها مانند خودرویی ها منتظر انباشت تقاضا نماندند و از آنجایی که می دانستند خبری در این گروه ها نیست ( بسیاری از نمادهای این گروه ها به تازگی تعدیل منفی داده اند) شروع به عرضه های متعدد کرده و نمادهای این گروه ها را متعادل کردند.
رشد 10 هزار واحدی شاخص بورس در این مدت کوتاه چیزی جز حباب نیست و باید بدانیم که دیر یا زود این حباب خواهد ترکید. از آنجایی که حباب ها معمولا مورد توجه و علاقه سهامداران هستند تا قبل از ترکیدن آن، عمده افراد وجود آن را انکار می کنند. صف های خرید و رشدهای پی در پی مانع از آن می شود که قبول کنیم در شرایط حبابی هستیم.
خوش بینی ها روز به روز افزایش می یابد و قیمت ها هم روز به روز رشد می کند. نقدینگی بازار درحال حاضر در گروه خودرو محبوس شده و نوع اطلاع رسانی دو پهلوی این شرکت ها نیز باعث دمیدن در آتش التهاب این نمادها شده است. عدم عرضه سهام و تمایل به رشد پورتفوی در مدت کوتاه باعث شده تا سهامداران عمده نیز عرضه ها را به امید کسب سود بیشتر به تاخیر بیندازند.
در شرایط فعلی بورس مانند یک بمب ساعتی است که زمان انفجار ان مشخص نیست اما انفجارش حتمی است. صف فروش ذوب، صف فروش پارسان و واکنش های منفی سایر نمادها به عنوان پیش آگهی ترکیدن حباب بازار سرمایه و خصوصا گروه خودرو است. صف های خرید 800 میلیونی نشان از بی منطقی محض دارد و قریب الوقوع بودن رشد نهایی حباب و ترکیدن آن را نشان می دهد.
متاسفانه در صورت بازگشت نمادهای خودرویی، کل بازار وارد روند اصلاحی
خواهد شد و تمامی گروه ها بی برو برگرد در مدار نزولی و با صف فروش های
سنگین مواجه خواهند شد.
متاسفانه بازار در شرایط فعلی در حال پیشخور کردن رشد میان مدت است و در
سایه عدم عرضه های کافی از سوی سهامدار عمده خصوصا در نمادهای خودرویی باعث
سرایت هیجان به سایر نمادها می شود. عدم رشد قیمتی نمادهای معدنی و فلزی
در مقایسه با خودرویی ها در نوع برخورد سهامداران عمده انها است.
به نحوه معاملات نمادهای خودرویی و فلزی نگاه کنید. از هر دو گروه نمایندگانی در اروپا در حال مذاکره هستند. حتی نمادهای دیگری چون بانک پاسارگاد و میدکو نیز با شرکای خارجی قرارداد امضا کرده اند اما علی رغم آن، رشد قیمتی نداشته اند.
علت این دو رفتار متفاوت را می توان در نحوه اطلاع رسانی گروه خودرو و نحوه برخورد سهامدار عمده با صف خرید دانست. طمع سهامدار عمده به شناسایی حداکثر سود در پیک قیمتی و عدم عرضه کافی موجب سنگین تر شدن صف خودرویی ها و سرایت هیجان به سایر نمادهای بازار شده است. در این حین سازمان بورس می تواند از سهامداران عمده بخواهد تا نمادهای این گروه ها را متعادل و از بروز هیجانات کاذب جلوگیری کنند. اما ظاهرا حباب خوش طعم است و به مذاق سهامداران خوش امده است.
در صورتی که خودروسازها معتقدند سهام شان ارزنده است و در آینده با افزایش سود این شرکت ها، قیمت سهام آنها باز هم جای رشد دارد، نباید از عرضه سهام به سهامداران ترسی داشته باشند. باید دید وضعیت بازار در شرایط هیجانی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟