در حال حاضر برخی از شرکت ها لیست سهامداران خود را به بانک مشخصی برای پرداخت سود سهام ارائه می دهند و سهامدار بدون نیاز به افتتاح حساب سود تقسیمی خود را با مراجعه به هر یک از شعب بانک عامل دریافت و یا به حساب های شخصی خود در بانک های دیگر منتقل می کند اما همه شرکت های فعال در بازار سرمایه از این رویه استفاده نمی کنند و برخی از آنها سهامدار را به بازگشایی حساب برای دریافت سود در بانک مشخصی مجبور می کنند که چنین کاری اصلاً درست و مناسب نمی باشد.
معاونت سازمان بورس اوراق بهادار تهران ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: اگر به دنبال تجمیع در جمع آوری سود برای هر سهامدار باشیم باید زمینه های قانونی فراهم شود، در همین راستا سازمان بورس به شرکت سپرده گذاری مأموریت داده تا این مسأله را پیگیری و مطالعاتی در این خصوص انجام دهد.
حسن امیری در ادامه افزود: به طور کل سازماندهی این مسأله قابل انجام می باشد اما باید بستر قانونی آن ایجاد شود که سهامدار به کارگزار خود وکالت دهد تا سود سهام خود را از شرکت های مختلف دریافت کرده و در یک حساب بانکی متمرکز واریز نماید. از لحاظ عملیات اجرایی با توجه به زیر ساخت های مناسبی که در سیستم های سهام وجود دارد امکان پذیر می باشد.
وی در رابطه با سیستم پس از معاملات گفت: راه اندازی و به کارگیری این سیستم جدید که در چند ماه آینده آزمایشات لازم آن به اتمام خواهد رسید و در دسترس نهادهای مربوطه قرار می گیرد، می تواند به کارگزاران و ناشران در زمینه افزایش سرمایه، پرداخت سود سهام و موارد مشابه کمک شایان توجهی نماید.
این مقام مسئول در خاتمه عنوان کرد: اگر کسی از نحوه یا تأخیر در پرداخت سود سهام شکایتی دارد می تواند از طریق سیستم طرح شکایت اقدام کند تا رسیدگی و پیگیری لازم از طریق مدیریت نظارت بر ناشران انجام شود.
معاونت سازمان بورس اوراق بهادار تهران ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: اگر به دنبال تجمیع در جمع آوری سود برای هر سهامدار باشیم باید زمینه های قانونی فراهم شود، در همین راستا سازمان بورس به شرکت سپرده گذاری مأموریت داده تا این مسأله را پیگیری و مطالعاتی در این خصوص انجام دهد.
حسن امیری در ادامه افزود: به طور کل سازماندهی این مسأله قابل انجام می باشد اما باید بستر قانونی آن ایجاد شود که سهامدار به کارگزار خود وکالت دهد تا سود سهام خود را از شرکت های مختلف دریافت کرده و در یک حساب بانکی متمرکز واریز نماید. از لحاظ عملیات اجرایی با توجه به زیر ساخت های مناسبی که در سیستم های سهام وجود دارد امکان پذیر می باشد.
وی در رابطه با سیستم پس از معاملات گفت: راه اندازی و به کارگیری این سیستم جدید که در چند ماه آینده آزمایشات لازم آن به اتمام خواهد رسید و در دسترس نهادهای مربوطه قرار می گیرد، می تواند به کارگزاران و ناشران در زمینه افزایش سرمایه، پرداخت سود سهام و موارد مشابه کمک شایان توجهی نماید.
این مقام مسئول در خاتمه عنوان کرد: اگر کسی از نحوه یا تأخیر در پرداخت سود سهام شکایتی دارد می تواند از طریق سیستم طرح شکایت اقدام کند تا رسیدگی و پیگیری لازم از طریق مدیریت نظارت بر ناشران انجام شود.