علی علیلو رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس نهم در مصاحبه با رادیو گفتوگو، تحقیق و تفحص در صنعت خودرو را ضروری دانست و افزود: دو عنصر آسیب رسان در صنعت خودرو حاکم است که یکی مدیریت دولتی است. به طوریکه رئیس هیات مدیره دو خودروساز بزرگ، معاونین وزیر هستند. عنصر دوم رانت است و تا زمانی که شرکت هایی متصل به مراکز ثروت و قدرت باشند و به شکل قانونی و رقابتی عمل نکنند مشکلات پا برجاست.
نماینده سابق مجلس زنجیره تامین قطعات را آلوده به رانت خواند و گفت: در تحقیق و تفحص، آسیب اصلی را در اینجا دیدم و بعد گزارش را ارائه دادیم. اما هیچ اقدام اساسی در این دو حوزه نشده است. حتی اگر با فرانسه و ایتالیا و بنز قرارداد ببندند، مشکل حل نمی شود. شرکت بنز نیز اعلام کرده تا زمانیکه شکل مدیریتی اصلاح نشود، قرارداد نمی بندد.
علیلو تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی در این حوزه ها، تا زمانی که صاحبان منافع بر آن چنبره انداخته اند، پیاده سازی نخواهد شد. قانون اساسی و اصل 44 باید با فرمول های اساسی پیاده سازی شود. دو سال اعتراض کردیم که اینگونه واگذاری و رد دیون اشتباه است. چرا اصل 44 در رونق و پویایی صنعت تاثیر ندارد چون اعتراضات ما ترتیب اثر داده نمی شود.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری اشاره داشتند که نگذارید کانون های فساد رشد کنند. بر مردم هم مبرهن است که وقتی اقتصاد به مسیر رشد نمی افتد، به دلیل وجود رانت و فساد است که شاید میزان آن کم باشد ولی اثر بالایی داشته است. چرا همه دولت ها شعار مبارزه با رانت می دهند؟ چون چشم خود را بر رانت هایی که کنار دست شان است، بسته اند.