مشاور خودرویی وزیر صنعت ،با اشاره به ادامه مذاکرات خودرویی با شرکتهای خارجی گفت : مذاکره با خودروسازان خارجی قطع نگردیده و همچنان ادامه دارد اما کمی طولانی است چرا که معمولا قراردادهای بزرگ ،جزء مگاپروژه ها محسوب شده از این رو کمی طولانی تر هستند و باید الزامات قانونی طرفین برای ایجاد جوینت ونچر در نظر گرفته شود تا در جریان مذاکرات به توافق نهایی دست یابند.
سعید مدنی افزود : البته در قراردادهای معمولی همچون خرید قطعات به صورت
سی کی دی و یا همکاری های فنی ، چندان درگیری هایی در خصوص الزامات قانونی
دو کشور وجود ندارد اما زمانی که این قراردادها در قالب جوینت ونچر است
طبعا جنبه های قانونی همکاری ها قوی تر می شود و معمولا دو طرف باید با دقت
بیشتری مذاکره و توافق نمایند.
وی در ادامه با توجه به روند برخی از قراردادهای خودرویی با خودروسازان بخش خصوصی گفت : قرارداد فولکس واگن و هیوندایی نیز با بخش خصوصی ادامه دارد که امید است به زودی این مذاکرات نیز نهایی شود.وی افزود:رنو برنامه سنگینی برای توسعه در ایران دارد به همین جهت با توجه به نکات ریزی که در قرارداد با رنو وجود دارد تاکنون توافق با رنو به امضاء نرسیده است.
وی همچنین از آغاز مذاکرات اولیه با دو شرکت کیا موتورز و نیسان خبر داد
و اظهار داشت : مذاکرات با کیا و نیسان برای همکاری با گروه سایپا به زودی
آغاز می شود و با توجه به محدودیت هایی موجود در همکاری این شرکتها ، نمی
توان در خصوص اتمام این مذاکرات ، زمان قطعی را اعلام کرد.
شرکتهایی که منافع زیادی را در بازار آمریکا دارند معمولا با احتیاط بیشتری در همکاری ها و مذاکرات عمل می کنند . مدنی با توجه به نگرانی های شرکتهای خارجی از فضای سیاسی در ایران تصریح کرد : در صورتی که بتوانیم فضای سیاسی کشور را آماده تر نموده و امنیت اقتصادی را برای حضور سرمایه گذاران بیشتر نماییم قطعا جریان مذاکرات و همکاری ها ، روند بهتری خواهد یافت.