در حالی واگذاری زیرمجموعه مهم سایپا یعنی "بن رو" (بنیان توسعه صنعت خودرو) بابت رد دیون به ایدرو موضوعی مهم در آینده گروه سایپا به شمار می رود و برخی فعالان بازار علت نوسان سهام ساپیا را ناشی از این مورد می دانند که تسنیم اعلام کرد شنیده شده سایپا هنوز این سایت را به عنوان رددیون به ایدرو واگذار نکرده است. در این صورت سئوال این است که ایدرو چگونه دارایی را که هنوز مالک نشده در قراردادی رسمی به رنو واگذار کرده است؟
اوایل مهرماه امسال شرکت رنو فرانسه توانست بعد از ماهها رایزنی قرارداد جدیدی را با ایران منعقد کند. در این قرارداد رنو توانست سهم 60 درصدی قرارداد جدید را آن خود کند و از طرف دیگر ایدرو به عنوان نماینده صنعت خودروی کشور سایت "بن رو" را به عنوان آورده خود در اختیار رنو قرار داد.
البته رنوییها در مذاکرات گذشته خود نیز تمایل زیادی به خرید سایت بن رو داشتند اما گویا نتواستند با سایپا به توافق برسند و در نهایت این سایت به عنوان رد دیون به ایدرو واگذار شد و رنو توانست این سایت که از لحاظ امکانات شرایط خوبی دارد را از آن خود کند.
در این قرارداد آورده رنو 400 میلیون یورو و آورده ایدرو، سایت بن رو خواهد بود. اما نکته قابل تأمل این است که ظاهراً هنوز شرکت سایپا این سایت را به عنوان رد دیون واگذار نکرده و ایدرو به فرض مالکیت در آینده اقدام به انعقاد تفاهمنامه با شریک فرانسوی خود کرده است. برخی فعالان صنعت خودرو معتقدند سایت بن رو یکی از مجهزترین سایتهای شرکت سایپا است و بیش از رقم تعیین شده در قرارداد ارزش دارد.
البته تاکنون مقامات مسئول در شرکت سایپا و ایدرو توضیحاتی در این رابطه اعلام نکردهاند اما شنیده ها حاکی است، روند واگذاری این سایت به ایدرو همچنان با انتقاداتی همراه بوده و این واگذاری هنوز صورت نگرفته است.
در شهریور ماه امسال تولید انواع سواری در بنرو متوقف شده اما همچنان سایپا 151 تولید میشود.
قرارداد رنو و ایدرو امروز به عمر 16 روزه خود رسیده ولی این سوال اکنون مطرح است که چطور ایدرو سایتی را که هنوز تحویل نگرفته، طی یک قرارداد رسمی به رنو واگذار کرده است؟ اگر سایپا حاضر به واگذاری بن رو به ایدرو نشود سرنوشت این قرارداد چه می شود؟