---------------------------------- ---------------------------------- قیمت زغال سنگ آزاد شد :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات
یکی از خبرهای روز گذشته، آزاد شدن نرخ زغال سنگ در ایران بود. در بررسی اثرات این خبر باید بیان کنیم که شرکت های بورسی، تولید کننده زغالسنگ خام، کنسانتره و زغال کک شو هستند و بر همین اساس، اثرات این تعیین نرخ برایشان متفاوت است.

در حال حاضر نرخ جهانی زغالسنگ خام استرالیا ۶۷.۵ دلار می‌باشد. لذا چنانچه تعرفه 15درصد و هزینه حمل را به آن بیفزاییم، قیمت‌ها بسیار بالاتر از این محدوده خواهند بود. همچنین باید توجه نمود که زغالسنگ کک شو استرالیا در محدوده قیمتی ۱۳۰ تا ۱۴۵ دلار است.

آنچه باید توجه داشت اینکه کیفیت زغالسنگ بسیار متفاوت است و بر اساس ارزش حرارتی‌ای که ایجاد می‌کند، قیمت گذاری می‌شود. همچنین میزان سولفور و خاکستر(ash) ، تا حد بسیار زیادی قیمت محصولات به ظاهر مشابه را تغییر می‌دهد و همین موضوع می‌تواند باعث اشتباه در محاسبه تحلیلگران شود. ضمن اینکه هزینه حمل یک تن زغالسنگ کک شو از استرالیا به ایران مبنا است و این گونه نیست که دقیقاً همان عدد به زغالسنگ خام که قیمت ارزانتری دارد افزوده شود.

طبق آخرین اطلاعات حاصل شده، کطبس قیمت های فروش خود را از ۹۷ هزار تومان در هر تن به ۱۲۷ هزار تومان در هر تن افزایش خواهد داد و فاکتورهای شرکت با میانگینی از این نرخ صادر خواهد شد. قاعدتاً کشرق نیز شرایط مشابهی دارد اما در خصوص کپرور ذکر این نکته با اهمیت است که بگوییم، کپرور خود خریدار زغالسنگ است و از آن در تولید زغال کک شو استفاده می‌برد.

نتیجه اینکه برای کشرق و کطبس افزایش نرخ فروش خواهیم داشت اما برای کپرور، هم افزایش نرخ خرید مواد اولیه و هم افزایش نرخ فروش محصولات را انتظار داریم، لذا حاشیه سود کشرق و کطبس بر این اساس می‌تواند رشد بیشتری داشته باشد.

با توجه به ابهامات موجود نمی‌توان اظهار نظر دقیقی داشت و مادامی که اطلاعات لازم برای پاسخ به سوالات زیر در دسترس نباشد، نمی‌توان انتظار تحلیل دقیقی از وضعیت اثر گذاری این خبر داشت:

  1. هر شرکتی مشخصات دقیق محصول خود را اعلام و منابع اعلام قیمت سنگ آهن جهانی استرالیا را نیز اعلام کند. (مثلاً اینکه زغالسنگ خام با چه کیفیتی و تعیین نرخ بر اساس چه نشریه‌ای صورت می‌پذیرد)
  2. شرکت‌ها اعلام نمایند که هزینه حمل چه میزان است و هزینه حمل بر اساس یک تن زغالسنگ خام است یا زغالسنگ کک شو؟
  3. جزئیات تعرفه واردات زغالسنگ شفاف شود.
  4. تأثیر احتمالی این رویداد بر هزینه‌های شرکت شفاف شود.

اما در ادامه به سراغ بررسی نمودارهای قیمت سه شرکت حاضر این صنعت در بورس رفته‌ایم: کطبس، کشرق و کپرور و نگاهی ساده و تکنیکی به نمودار این سه نماد داریم:

"کشرق"

در نمودار کشرق شاهد رسیدن قیمت به سقف کانال نزولی هستیم. این محدوده مقاومت مهمی را پیش روی حرکت قیمت ایجاد نموده است و مادامی‌که شکسته نشود، نمی‌توان انتظار رشد بیشتر قیمت را داشت. لذا باید این طور بیان نمود که رشد بیشتر قیمت زمانی رقم خواهد خورد که در چارچوب زمانی روزانه، شاهد شکسته شدن مقاومت ۵۸۷ تومان باشیم. در صورت وقوع این امر، رشد به میزان ارتفاع کانال تا تراز قیمتی ۷۵۰ تومان، دور از انتظار نخواهد بود.

"کطبس"

در نمودار کطبس اما شاهد رشد قیمت در ماه‌های اخیر و خروج از کانال صعودی نشان داده شده هستیم. محدوده فعلی که منطبق بر تراز ۵۰ درصد فیبوناچی اصلاحی، سقف کانال صعودی شکسته شده (پولبک) و سقف مینوری قبلی است،‌ از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند تبدیل به کف قیمت شود. خرید در محدوده فعلی با رعایت حد ضرر ۱۸۵ تومان برای ریسک پذیران و خرید بعد از شکسته شدن تراز ۲۳۰ تومان (با هدف سقف قبلی) برای ریسک گریزان توصیه می‌شود.

"کپرور"

در کپرور اما دو محدوده حمایتی مهم پیش روی قیمت وجود دارد: ۴۴۰ و ۴۸۰. در محدوده فعلی (نزدیک به ۴۸۰) شاهد اصلاح ۳۸.۲ درصدی از سقف قیمت، به اشباع رسیدن اسیلاتورها، برخورد به سقف مینوری قبلی (تبدیل سطح) و حمایتی کیجن‌سن متناظر سقف (در ایچیموکو) هستیم که این حمایت را با اهمیت نموده است. اما در سوی دیگر در تراز ۴۴۰ تومان نیز دلایل معتبری برای ایفای نقش حمایتی داریم. با توجه به آرایش قیمت این طور بیان نماییم که باید در انتظار واکنش قیمت به یکی از این سطوح بوده و پس از کف سازی و قرار گیری در مسیر رشد، در مورد اهداف احتمالی اظهار نظر نماییم.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی