---------------------------------- ---------------------------------- سرمایه‌گذاری برزیلی‌ها در صنعت قطعه سازی :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات

بازار خودرویی ایران و صنایع وابسته به این صنعت همچون قطعه‌سازان پس از توافق برجام، بسیار مورد توجه کشورها و شرکت‌های مختلف بوده است، در این راستا نیز قراردادهای مختلفی در بخش قطعه‌سازی و خودروسازی امضا شده است.

در آخرین روز هفته گذشته برزیلی‌ها به‌عنوان دیگر متقاضی سرمایه‌گذاری و همکاری با ایرانی‌ها به هتل پارسیان آمدند تا در مورد همکاری‌های جدی‌تر با یکدیگر به تفاهم برسند؛  تفاهمی که به نظر می‌رسد در حالی پای برزیلی‌ها را به صنعت قطعه‌سازی ایران باز می‌کند که بنا به گفته هیات برزیلی، در این کشور تمایل به خرید خودروهای دست دوم بیشتر از خودروهای نو است و شاید خدمات پس از فروش و تعمیر خودروهای قدیمی بازار گرمتری نسبت به تولیدات جدید دارد.
به نقل از  روزنامه شرق برزیلی‌ها به همین جهت برای اینکه وارد بازار خودرویی ایران شوند ابتدا به سراغ معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت رفتند تا این معاونت را که در آستانه قرارداد با رنو فرانسه است را مجاب به همکاری با خود کنند و سپس در جمع بخش خصوصی رفتند تا همکاری‌های‌شان را محکم کنند.
منصور معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که سازمان متبوعش خود را برای انعقاد رسمی قرارداد با رنو آماده می‌کند در جمع هیات برزیلی از گردش مالی صنعت خودرو ایران صحبت کرد و گفت:

«گردش مالی ۲۶ میلیارد دلاری صنعت خودرو در ایران است که ۱۶ میلیارد دلار از این رقم مربوط به تولید خودرو در داخل کشور، شش میلیارد دلار مربوط به قطعات داخلی و خارجی و چهار میلیارد دلار مربوط به واردات مواد و قطعات خودروست.

ایران ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو در سال را دارد، سال گذشته در ایران یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد و در سال جاری طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در ایران تولید خواهد شد. کشورهای همسایه برای ایران بازار بسیار خوبی در صنعت خودرو هستند و ما فکر می‌کنیم با مشارکت‌های انجام شده توسط صاحبان برند و فعالان این صنعت بتوانیم بازار مطلوب‌تری را فراهم کنیم.»
وی با اشاره به اینکه صنعت اتومبیل‌سازی و قطعه‌سازی برزیل صنعت بسیار خوبی است، خاطرنشان کرد: «باید بدانیم که ظرفیت صنعت قطعه‌سازی در ایران نیز بسیار بالاست و پس از مذاکرات ١+۵ فرصت‌های بسیار خوبی برای مشارکت در ایران با شرکت‌های خارجی فراهم شده که در این راستا شش قرارداد خودرویی در زمینه ساخت اتومبیل در ایران مدنظر قرار گرفته است و به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌توان خودروهای ارزان‌تر و با کیفیت بالاتر تولید کرد.»
معظمی همچنین با تاکید بر اینکه جمعیت جوان ایران بازار بسیار مناسبی را برای رشد صنعت خودروسازی ایجاد کرده است، یادآور شد: «باید بدانیم که جمعیت ۸۰ میلیون نفری در ایران و نیز جمعیت جوان داخلی بازار مناسبی را برای صنعت خودرو شکل داده و علاوه بر این مدنظر قرار دادن بازارهای موجود در کشورهای همسایه می‌تواند به رشد این صنعت کمک شایانی کند.

حدود ۱۲۰۰ شرکت قطعه‌سازی در ایران وجود دارد که مربوط به بخش خصوصی هستند و سیاستگذاری‌های کلان این شرکت‌ها مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.»
هیات برزیلی سپس به هتل پارسیان رفتند تا در جمع بخش خصوصی فعال در صنعت خودرو شرایط همکاری فنی خود را بررسی کنند. در این نشست فنی هم بیوک علیمرادلو مشاور وزیر صنعت برگزاری این نشست را از ثمرات برجام دانست و خطاب به شرکت‌کنندگان گفت: شما به بازاری وارد می‌شوید که تنها با گذشت ۱ ساعت از معرفی خودرو آمار فروش آن به ۱۰۰ هزار دستگاه می‌رسد که این استقبال در کنار کاهش ارزش ریال مزیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاران خارجی به وجود می‌آورد.
بیوک علیمرادلو موقعیت مکانی استراتژیک ایران و دسترسی به دریاهای آزاد را از مزایای ایران برشمرد و افزود: همسایگان شمالی ایران برای حمل و نقل مجبور به عبور از ایران هستند.
وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و شکاف‌هایی که در اثر تحریم‌ها به وجود آمد، گفت: برای رفع شکاف‌ها مجبور به استفاده از قطعات کم کیفیت چینی شدیم ولی هم‌اکنون برنامه دولت جایگزینی استانداردهای اروپایی به جای استاندارد چینی است که این اقدام با جلوگیری از ورود کالاهای کم کیفیت چینی در حال انجام است.
مشاور وزیر صنعت واردات ۶٠ درصدی قطعات به ایران را موقعیت خوبی برای حضور شرکت‌های برزیلی در صنعت خودروی ایران دانست و با معرفی شرکت‌های ساپکو، سازه گستر و بهمن به عنوان بازیگران عمده صنعت قطعه‌سازی ایران ادامه داد: تجربه ناموفق واردات موردی نشان می‌دهد که حضور شرکت‌های برزیلی باید همراه با سرمایه‌گذاری مشترک و جوینت‌ونچر باشد تا همکاری‌های مشترک ادامه‌دار باشد.
علیمرادلو در پایان جمعیت ۴٠٠ میلیونی اطراف ایران را که فاقد صنعت خودرو هستند از فرصت‌های خاص بازار ایران برای فعالان و سرمایه‌گذاران صنعت خودروی برزیل دانست و پیشنهاد کرد: شرکت‌های برزیلی با انتخاب شریکی مناسب به سرمایه‌گذاری مستقیم و ادغام شرکت‌ها اقدام کنند.
مشارکت با عمق زیاد ساخت داخل
همچنین ساسان قربانی، دبیرکل همایش بین‌المللی صنعت خودرو در نشست فنی و تجاری تولیدکنندگان قطعات کشور برزیل با برشمردن برخی از مزیت‌های بازار ایران نسبت به سایر بازار‌های منطقه‌ای و جهانی گفت: انرژی ارزان‌قیمت، نیروی کار جوان، کم بودن آمار خودرو‌ها نسبت به جمعیت موجود، حمایت‌های دولتی از سرمایه‌گذاران خارجی و نیروی انسانی متخصص ایران را تبدیل به بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی کرده است. نقاط قوت صنعت قطعه‌سازی ایران ظرفیت مناسب تولید، تجربه کار با شرکت‌های جهانی و تولید انبوه است.
وی با ذکر نقاط ضعف این صنعت همچون قدیمی بودن محصولات، فرسودگی تجهیزات کارخانجات، عدم برنامه‌ریزی اقتصادی و عقب ماندن از طراحی همزمان با برندهای مطرح، خطاب به شرکت‌های برزیلی افزود: فعالان اقتصادی صنعت خودرو و قطعه برزیلی می‌توانند با سرمایه‌گذاری مشترک و رفع نقاط ضعف صنعت خودروی ایران بازار مناسبی را به دست آورند.

مهم‌ترین نیازهای صنعت قطعه‌سازی ایران نیاز به طراحی و توسعه R&D، سیستم‌های پیشرفته در تولید قطعه و قیمت‌های رقابتی است. مشارکت با عمق زیاد ساخت داخل و توجه به قوانین محیط زیستی برای حضور در ایران و سرمایه‌گذاری مشترک اهمیت زیادی دارد.
برزیلی‌ها به دنبال بازار ایران
رودریگو دوسانتوس، سفیر برزیل در تهران که تجربه حضور ۱۰ ساله در ایران دارد با حضور در نشست فنی و تجاری قطعه‌سازان برزیل، ایران را بازاری بزرگ همراه با شرکایی مهم توصیف کرد که ظرفیت همکاری و مشارکت‌های دو جانبه را دارد. ایران پیشرفت‌های زیادی داشته است، نگاه ما به ایران نه به عنوان یک بازار بلکه به عنوان یک شریک بالقوه است.
این دیپلمات برزیلی با ذکر این نکته که برزیل دهمین تولید‌کننده بزرگ خودروی جهان است گفت: صنعت خودروی برزیل رشد خوبی داشته که این رشد مرهون حمایت‌های دولتی از این صنعت است.
همچنین کارن فرناندزجونز، مدیر ارشد اجرایی اپکس در خاورمیانه و آفریقای شمالی با معرفی آژانس تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری برزیل (اپکس) مهم‌ترین فعالیت اپکس را ارتقای صنعت برزیل معرفی کرد و افزود: اپکس صنعت برزیل را با هدف دستیابی به ٢٠٠ بازار هدف و با ١٠ دفتر در سراسر جهان حمایت می‌کند.
ایلین کلناگو، مشاور توسعه صادرات انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی برزیل نیز با ارایه آماری مختصر از گذشته صنعت خودرو برزیل به چشم‌انداز آینده این صنعت پرداخت و گفت: برآورد ما از بازار ایران مثبت است و عقیده داریم که می‌توان با حمایت‌های انجمن در این بازار به فعالیت پرداخت.
وی حضور نمایندگان برزیلی را استارت همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک دانست و افزود: در برزیل با چالش‌هایی چون افزایش تعمیر خودرو به جای خرید روبه‌رو هستیم که با سرمایه‌گذاری در بازارهای جدید به دنبال رفع این چالش‌ها هستیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی