---------------------------------- ---------------------------------- درخشش فلزات اساسی در بورس :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات

روند تغییرات قیمت سهام گروه کانی‌های فلزی و فلزات اساسی از ابتدای امسال نشان دهنده آن است که نرخ سهام آنها همسو با تغییرات قیمت فلزات در بازارهای جهانی، حرکت کرده و این روند نشان‌دهنده وابستگی نرخ محصولات تولیدی این شرکت‌ها با قیمت‌های جهانی است.
کارشناسان معتقدند، پیش‌بینی چشم‌انداز وضعیت اقتصاد جهانی و به دنبال آن بازار فلزات اساسی بسیار دشوار است، زیرا این فلز به شدت از قیمت‌های بین‌المللی تاثیر می‌گیرد. از سوی دیگر با رونق ساخت‌وساز و انجام پروژه‌های عمرانی نیز میزان معاملات فلزات اساسی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بازدهی مناسب گروه فلزات اساسی

در این‌باره یکی از کارشناسان بازار سرمایه معتقد است، قیمت فلزات اساسی در جهان در ماه‌های اخیر رشد زیادی را تجربه کرده و از آنجایی که قیمت این فلزات در داخل کشور از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گیرند، نرخ آنها در داخل ایران با رشد روبه‌رو شده است.
نوید اختری‌زاده  با اشاره به اینکه قیمت سهام تولیدکنندگان فلزات اساسی در ماه‌های گذشته با رشد روبه‌رو شده است، عنوان کرد: به عبارت دیگر رشد قیمت سهام این گروه پیش‌خور شده و توجیه چندانی ندارد که با افزایش قیمت‌های جهانی بازهم قیمت سهام با شیب زیادی در بازار سرمایه افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه افق قیمتی فلزات اساسی منفی نخواهد بود،گفت: قیمت سهام فلزات اساسی در بازار سرمایه رشد خود را انجام داده و اکنون نیاز به استراحت دارند البته گروه زغال‌سنگ و سنگ‌آهنی‌ها مستثنا هستند زیرا احتمال رشد برای آینده آنها نسبت به دیگر محصولات فلزی به‌ویژه روی بیشتر است.
اختری‌زاده با اشاره به اینکه برخی از سهام شرکت‌های تولیدکننده روی بازدهی زیادی داشته‌اند،ابراز داشت: قیمت روی جهانی به ۲۳۰۰ دلار در هر تن رسیده است. با توجه به این افزایش قیمت، تولیدکنندگان این محصول در داخل کشور نیز با رشد قیمتی روبه‌رو شده‌اند و بازدهی‌های مناسبی داشته‌اند. برای نمونه سهم کروی بازدهی ۱۰۰درصدی را نصیب سهامدارانشان کرده است. به عبارت دیگر قیمت سهام آنها متناسب با رشد قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: گروه روی در بلندمدت ممکن است رشدی را تجربه کند اما در کوتاه‌مدت در صورتی که اتفاق خاص جهانی موجب افزایش قیمت آن شود، می‌توان انتظار داشت قیمت سهام آنها نیز افزایش یابد. مگر اینکه اتفاق خیلی خارق‌العاده‌ای در قیمت روی جهانی اتفاق بیفتد که بعید است. زیرا قیمت‌ها در بورس متناسب با قیمت‌های جهانی رشد داشته‌اند و از بازارهای بین‌المللی عقب نیفتاده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر قیمت‌های جهانی رشد پیدا کنند، کدام‌یک از فلزات اساسی افزایش بیشتری را تجربه خواهند کرد، اذعان داشت: اگر قیمت‌های جهانی باز هم در مسیر صعودی قرار بگیرند، دو گروه در فلزات اساسی می‌توانند مورد توجه باشند که از آن جمله می‌توان به گروه زغال‌سنگ و سنگ‌آهنی‌ها اشاره کرد.

اختری‌زاده با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد فلزات اساسی گروهی مطمئن در بازار سرمایه هستند، عنوان کرد: در اوضاع و احوال نامناسب بورس، گروه پالایشی افت و خیزهای زیادی دارند، گروه خودرویی‌ها هم به طور تقریبی ۶-۵ماه است که افت داشته‌اند و در گروه‌های دیگر بازار نیز خبر خاصی نیست اما سهامداران گروه‌های فلزات اساسی در ۶-۵ ماه گذشته بهترین بازدهی و کمترین ضرر را کسب کرده‌اند.

این کارشناس درباره رشد گروه روی توضیح داد: برای نمونه قیمت هر سهم کروی در مدت ۶ماه از ۱۰۰ به ۲۵۰ تومان رسیده و به این ترتیب بازدهی بالای ۱۳۰-۱۲۰درصدی را تجربه کرده است اما در صورتی که قیمت‌های جهانی کمتر از میزان فعلی نشود افق بلندمدت گروه فلزی مثبت خواهد بود زیرا برخی عقیده دارند که از روی نمودارهای تکنیکال نرخ روی اشباع شده و به مقاومت ۲۳۵۰ رسیده که عبور از این مقطع بسیار سخت است.

اخترزاده گروه مس را دارای آینده مناسبی دانست و ابراز داشت: در رشد قیمتی جهانی فلزات اساسی، فلز مس رشد چندانی نداشته است. با توجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد، در صورتی که مس با افزایش قیمت روبه‌رو شود، این فلز می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد و تولیدکنندگانی مثل شرکت ملی صنایع مس ایران بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران‌شان کنند.

عوامل موثر بر قیمت فلزات اساسی

یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز معتقد است، آینده فلزات اساسی تا پایان سال به قیمت‌های جهانی آن بستگی دارد.
ندا بشیری با اشاره به عوامل موثر بر قیمت‌های جهانی بیان کرد: در بورس فلزات لندن، هر چقدر میزان ذخایر فلزات پایین‌تر باشد، میزان تولید و عرضه این محصولات کمتر می‌شود و قیمت بالاتر می‌رود حتی مشروط به اینکه قیمت‌ها پیش‌بینی شده هم نباشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌های فلزات اساسی در داخل کشور به قیمت‌های جهانی وابستگی زیادی دارد، اظهار داشت: در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی، این گروه نیز در بازار سرمایه با رشد قیمتی روبه‌رو شد و سهام‌شان مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت.
این کارشناس بازار سرمایه به عوامل داخلی اثرگذار بر بازار سرمایه نیز اشاره کرد و گفت: در صورتی که ساخت‌وساز و عملیات عمرانی دولت افزایش یابد، به مواد اولیه بیشتری نیاز خواهد بود و در نتیجه میزان فروش این محصولات هم بیشتر خواهد شد. با افزایش میزان فروش این‌گونه شرکت‌های بورسی، میزان درآمد آنها نیز با افزایش روبه‌رو می‌شود و سودآوری به دنبال خواهد داشت.

سخن آخر…

به منظور ارزیابی سهام شرکت‌های فعال در حوزه تولید فلزات اساسی و کانی‌های فلزی و سرمایه‌گذاری در آنها، ابتدا باید از پیش‌بینی‌های عرضه، تقاضا و قیمت‌های جهانی محصولات این شرکت‌ها اطلاع حاصل کرد و عوامل موثر بر آنها را شناخت.
در گام دوم نیز لازم است وضعیت شرکت‌های فعال در این صنعت به صورت مجزا ارزیابی شده و سپس با شناخت نقاط قوت و ضعف و ظرفیت هر یک از این شرکت‌ها، درباره سرمایه‌گذاری در سهام آنها تصمیم‌گیری شود. به بیانی دیگر سرمایه‌گذاری در گروه این دسته از شرکت‌ها به صرف بهبود قیمت‌های جهانی فلزات اساسی نظیر فولاد یا فلزات رنگین همچون مس، سرب و روی بدون در نظر گرفتن شرایط خاص هر شرکت می‌تواند سهامداران را با مخاطرات جدی روبه‌رو می‌کند.

منبع: دنیای معدن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی