---------------------------------- ---------------------------------- درباره معاملات آپشن :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات

معاملات اوراق اختیار معامله از هفته جاری راه اندازی شد تا معاملات آپشن بر روی سهام پایه شرکت های ملی مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و ایران خودرو انجام می شود. قراردادهای آپشن در حالی در کنار معاملات نقدی بازار سرمایه با هدف تنوع بخشی به ابزارهای معاملاتی و کاهش ریسک معاملات انجام می شود که باید دید راه اندازی این معاملات تا چه اندازه مورد استقبال اهالی بازار سرمایه قرار می گیرد و بر بهبود روند معاملات موثر واقع می شود.

در همین ارتباط، مدیر عامل موسسه آموزشی خانه سرمایه عنوان کرد: با راه اندازی معاملات آپشن ابزار جدیدی به بازار بورس افزوده می شود و برای سرمایه گذاران فرصت هایی جهت کنترل ریسک سرمایه گذاری ایجاد می کند. به طور قطع در بلند مدت این معاملات تأثیر مطلوبی بر بازار سرمایه در پی خواهد داشت.

علی صابریان افزود: معاملات آپشن در بورس های مطرح دنیا رونق بیشتری نسبت به معاملات نقدی اوراق بهادار دارد و به همین دلیل انتظار می رود تا اینگونه معاملات در آینده با رونق مواجه شوند و برای سرمایه گذاران جذاب تر خواهند شد.

وی با بیان اینکه صرف نظر از مزیت ها و جذابیت های معاملات آپشن، می بایست به ابعاد دیگری نیز توجه کرد، در این خصوص اظهار داشت: در شرایط فعلی بسیاری از فعالان بازار سرمایه با معاملات اوراق اختیار معامله و ساز و کار آن آشنایی ندارند و به همین دلیل به نظر می رسد ابزاری است که نیاز به معرفی به اهالی بازار سرمایه دارد و در صورتیکه به خوبی به سرمایه گذاران معرفی شود می تواند با استقبال مناسب رو به رو شود.

علاوه بر این کارمزد معاملاتی که برای این بازار در نظر گرفته شده، اندک و نزدیک به صفر است و در حالی که نکته مثبتی به شمار می رود، اما کافی نیست و می بایست اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد تا مزیت های آن شناخته شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: رونق معاملات آپشن تبعات مثبت متعددی بر روند معاملات بازار سرمایه در پی خواهد داشت و ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد. این در حالی است که استفاده از این ابزار پیچیدگی معاملات را افزایش می دهد و ممکن است در اوایل سرمایه گذاران حقیقی و تازه وارد مشکلاتی با ساز و کار آن داشته باشند. اما به هر حال راه اندازی معاملات اختیار معامله خبر خوبی برای بازار سرمایه به شمار می رود و در مواقعی که روند معاملات نامناسب است، سهامداران می توانند با استفاده از آن ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهند. امیدواریم تا با فرهنگ سازی و آموزش و الگو برداری از نمونه های موفق خارجی بتوان در بازار سرمایه کشورمان بهترین بهره را از ابزار اختیار معامله برد.

مدیر عامل موسسه آموزشی خانه سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا راه اندازی معاملات آپشن در بازار سرمایه در شرایط نامناسب فعلی اقدام مناسبی است یا نه؟، اظهار داشت: به نظر می رسد ورود اوراق اختیار معامله به بورس تصمیم بلند مدتی است و ابزار کاربردی خواهد بود. از این رو، زمان شروع معاملات آن چندان اهمیت ندارد و در بلند مدت به سرمایه گذارانی که به دنبال ریسک کمتر هستند، کمک می کند.

صابریان در واکنش به این سوال که آیا اهالی بازار سرمایه از اوراق اختیار معامله استقبال می کنند یا همچون اوراق تبعی تجربه ناموفقی خواهد بود، گفت: معاملات آپشن در صورتیکه قابل معامله باشد مورد استقبال قرار می گیرد، حال آنکه اوراق تبعی قابل معامله نبود و آموزش و اطلاع رسانی لازم در خصوص ساز و کار معاملات و مزایای کاربردی آن انجام نپذیرفت. این در حالی است که آپشن ها برای موفقیت پتانسیل های بیشتری دارند، چرا که قابل معامله هستند و تجربه های موفقی از آنها در بورس های کشورهای خارجی وجود دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی