---------------------------------- ---------------------------------- جنجال صندوق‌ فروشگاهی و کنتور سازی :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات

ماجرای نصب صندوق‌ فروشگاهی و رشد چشم‌گیر قیمت سهام کنتور سازی در بورس طی روزهای پایانی سال گذشته یکی از جنجال انگیزترین رخدادهای بازار سرمایه بوده است

ماجرایی که با توجه به تردید در اصالت گزارش‌های حسابرسی شده از آن به عنوان بزرگترین رسوایی تاریخ بورس ایران یاد می‌شود.

در آخرین روزهای دی ماه ۱۳۹۴ و درست همزمان با سرخوشی اغلب سرمایه گذاران از اجرای برجام، یک ناشر بورسی از تعدیل مثبت ۴۰۰ درصدی به بازار خبر می‌دهد. تعدیلی که از آن در تالار شیشه ای به عنوان نشانه ای از تابیدن آفتاب برجام یاد می شود، تا بهانه ای برای بالا پریدن ۱۰۰۰ واحدی شاخص کل بورس فقط در عرض یک روز و همزمان با بازگشایی این نماد معاملاتی باشد.

شرکتی که در چند سال گذشته با مشکل مالی نظیر عدم توانایی بازپرداخت تسهیلات بانکی دریافتی و عدم پرداخت سود سال‌های گذشته سهامداران مواجه بوده، حالا در واپسین روزهای باقی مانده در سال ۱۳۹۴ با اعلام پیش‌بینی افزایش سود ۳۰۰۰ میلیارد ریالی از محل انعقاد قرارداد صندوق‌های فروشگاهی در بودجه ۹۴ ، همه معامله‌گران بازار سهام را شگفت زده کرد.

شرکتی که از قضا سود نقدی مجامع عادی سالیانه سهامداران خود  از سنوات قبلی را هنوز نداده است.

شرکت کنتور سازی که در ترکیب سهامداری آن نام سرمایه‌گذاری و تجاری معین رنان با بیش از ۵۷ درصد سهام، سبد شرکت تعاونی وزارت بهداشت با بیش از یک درصد سهام و البته شرکت آیترون (آکتاریس سابق) با مالکیت ۸ درصدی سهام (که معلوم نیست سود نقدی این شرکت فرانسوی امریکایی در سال‌های اخیر به جیب چه کسایی سرازیر شده) دیده می شود و طی دو سال اخیر با مشکل سرمایه در گردش مواجه بوده است.

حجم مطالبات سنگین با وزارت نیرو و از سویی کسادی بازار مصرف باعث شده تا این شرکت در هر دوره زمانی با رونمایی از قراردادهای عجیب و غریب از قبیل صادرات کنتور به سوریه، از طریق بورس اندکی از نقدینگی مورد نیاز خود را جمع آوری و یا دستکم از فشار بار بدهی‌های بانکی خود با مدل وثیقه کردن سهام بکاهد.

در آخرین اقدام ها مطابق با مستندات موجود در سامانه کدال، شرکت کنتور سازی ایران در صورت‌های مالی که به سازمان بورس ارایه داده از صندوق های فروشگاهی با حاشیه سود بیش از ۵۰ درصدی خبر داده، بدون اینکه به نرخ سود بانکی منابع مالی مورد نیاز در این طرح اشاره‌ای داشته باشد.

در این میان شائبه عملکرد اتاق اصناف ایران در انعقاد قرارداد با شرکت تازه تأسیس هوشمند سامانه باران یا شائبه مناقصه برگزار شده توسط این شرکت، سود پیش بینی شده شرکت بورسی تامین کننده این صندوق‌ها، خرید سهام شرکت توسط گروهی خاص و غیره، باعث پرسش‌های بسیاری در تالار شیشه‌ای طی شش ماه نخست امسال شد.

برای یافتن کلید حل معما به سراغ حمیدرضا سعدالله عضو اتاق اصناف و مجری طرح «تجهیز رایگان اصناف به صندوق مکانیزه فروش» رفته‌ایم.

در این گفت‌وگوی صریح و بی پرده همه زوایای پیدا و پنهان قرارداد کنتور سازی بر سر صندوق‌های فروشگاهی و نقش اتاق اصناف حتی با جزییات برای نخستین بار افشاء شده است.

سعد الله در این گفت وگو پرده از همه واقعیات پروژه صندوق های فروشگاهی برداشته و می گوید:« به من گفته اند مصاحبه نکنم، اما من گوش نمی دهم و خوشبختانه کسی مالک اختیار من نیست. شما و همه سرمایه گذاران بازار سرمایه بدانید که اتاق اصناف با شرکت کنتور سازی ایران هیچ قراردادی ندارد. اتاق اصناف در همان زمان هم چندین بار اعلام کرد که هیچ قراردادی با این شرکت ندارد.»

آقای سعدالله لطفا با توجه به نامه افشا شده اخیر اتاق اصناف از سوی سازمان بورس مبنی بر عدم قرارداد بر سر صندوق های فروشگاهی ، توضیح دهید چرا شما در اواخر سال قبل و حتی در برخی مصاحبه‌ها با خبرگزاری ها عنوان کردید که این قرارداد بسته شده و به دنبال آن قیمت سهام شرکت کنتور سازی هم در ابتدا تا ۸ برابر جهش کرد؟

اینکه اتاق اصناف با کنتور سازی قرار داد داشته باشد، باید بگویم هیچ قراردادی وجود ندارد و آن زمان هم اعلام کردیم که هیچ قراردادی بر سر صندوق‌های فروشگاهی میان اتاق اصناف و کنتور سازی بسته نشده است.

اتاق اصناف بر اساس طرحی که « شرکت هوشمند سامانه باران » ارایه کرده این اختیار را به باران داده تا این طرح را اجرا کند. هوشمند سامانه باران هم با کنتور سازی قرارداد دارد.

شما چندین بار هم با مراجعه به سازمان بورس به همراه مدیر عامل کنتور سازی این طرح را معرفی کرده اید…

یک بار سازمان بورس عنوان کرد که برگشت سرمایه با چه تضامینی ممکن است و چک ها چطور نقد خواهد شد . من هم در سازمان بورس طرح را توضیح دادم . چند بار تاکید کردم که این سیستم کاملاً خصوصی است که شرکت باران مجری ، زرین کابل کوروش خریدار و کنتور سازی هم فروشنده است و ربطی به اتاق اصناف ندارد و تنها به عنوان نهاد حاکمیتی می‌تواند نظارت داشته باشد، چون نمی تواند وارد فعالیت تجاری شود.

آیا مالکیت شرکت زرین کابل کوروش متعلق به شماست؟

خیر ، کاملا مستقل است. اصل قضیه این بود که کنتور سازی باید ریسک پروژه را بپذیرد، اما این ریسک را نمی‌پذیرفت و خواستار دریافت چک از سوی طرف خریدار بود.

کنتور سازی می‌گفت، با دریافت چک و تحت قالب خرید و فروش حاضر به اجرای این پروژه و پذیرش ریسک است، در صورتی که مدل کسب و کار این طرح بر اساس درصدی از تراکنش های صندوق ها است و با نصب صندوق ها ، درصدی از تراکنش های فروش دریافت می‌شود. این فرایند، درامد بسیار خوبی برای مجری و سرمایه گذار دارد، ولی کنتور سازی می‌گفت من فقط می‌خواهم خرید و فروش صندوق ها را داشته باشم…

پس کنتور سازی چه چیزی را در مواجهه با اعتراض سازمان بورس ادعا کرده ؟

با فرض این خرید و فروش؛ قرارداد با شرکت هوشمند سامانه باران را به سازمان بورس برده و ادعا کرده که با اتاق اصناف این قرارداد را بسته که این موضوع یکی از خبط های او بوده است و می گوید اشتباه کرده‌ام. در صورتی که همان موقع نامه‌ای از سوی آقای عوض پور، دبیر کل اتاق اصناف به سازمان بورس ارسال می‌کند، مبنی بر اینکه اتاق اصناف با هیچ شرکتی قرارداد ندارد و بر اساس طرحی به شرکت باران ماموریتی داده و این شرکت هم قراردادی را (بی آنکه به اتاق اصناف ارتباط داشته باشد) برای این منظور در چارچوب‌های خود منعقد کرده است.

تاریخ ارسال این نامه چه زمانی بوده است؟

این نامه در بهمن یا اسفند ماه پارسال در جواب به نامه سازمان بورس ارسال شد.

ولی کنتور سازی گویا مدعی انعقاد تفاهم نامه ای سه جانبه با باران و اتاق اصناف شده …

خیر، قرار داد سه جانبه میان هوشمند سامانه باران ،کنتورسازی و زرین کابل کوروش بسته شده و در هیچ جایی و در هیچ زمانی اتاق اصناف با کنتور سازی تفاهم نامه و یا نامه نگاری نداشته، به جز اینکه یک بار که آقای عوض پور به سازمان بورس نامه نوشت و گفت؛ این قرارداد با اتاق اصناف نیست.

الان در رابطه با املاک، اتاق اصناف با خدمات انفورماتیک راهبر همکاری دو جانبه‌ای برای رصد کد های رهگیری دارد. می توان تصور کرد که این شرکت در همه جا ادعا کند که با اتاق اصناف قرارداد بسته در حالی که چنین چیزی نیست.

پس قرارداد صندوق‌های فروشگاهی بر چه اساسی بسته شده ؟

در هیات رییسه اتاق اصناف مصوب کردیم که با این مدل تفاهم سه جانبه برای تجهیز اصناف کشور به صندوق ها شدت داده می‌شود. اینها (هیات رییسه اتاق اصناف) هم از خدایشان بود که بجای خرید نقدی بطور اقساطی دستگاهها را تحویل بگیرند.

در حال حاضر کنتور سازی ادعا کرده که در سنگاپور صندوق ها را تحویل خریدار داده و از طرفی چک های دریافتی وی از باران هم سررسید شده، اما هنوز برگشت نخورده است…

قرارداد باران همچنان پاربرجاست و مدیر عامل کنتور سازی هفته پیش   در نامه‌ای به اتاق اصناف درخواست سه ماه فرصت برای تحویل صندوق ها را کرده است. در حال حاضر ادعا می کند که در سنگاپور این صندوق ها به زرین کابل کوروش تحویل داده شده، در حالی که باران به عنوان مجری طرح می خواهد که در ایران طرح مذکور را اجرا کند، نه در سنگاپور…

با اطمینان می گویم مدیر عامل کنتور سازی وقتی حقوق پرسنل نمی دهد، چگونه می‌تواند ۲۰۰ هزار صندوق را سر موعد تحویل دهد؟

من دوستانه به او گفته ام با نیت سهامدارانی که فریبشان داده و در این طرح آمده اند، حاضرم قرارداد را فسخ نکنم و آن را اجرا کنم ولی متاسفانه شش ماه است که با امروز و فردا کردن همه را سر کار گذاشته است…

در طرح مناقصه جدید صندوق های فروشگاهی هم که قرار شد اتاق اصناف مستقیم آن را اجرا کند، شرکت کنتور سازی تنها شرکتی بود که پروانه بهره برداری این صندوق ها را داشت. یکی از مشکلات این بود که از سوی برخی عنوان می شد ؛ چرا پروانه بهره برداری را معیار انتخاب قرار داده اید، در حالی که با یک میلیون تومان رشوه! می‌توان آن را خرید…

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی