---------------------------------- ---------------------------------- تعدیل مثبت سود ۹۵ "کگل"؟ :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات

شرکت گل گهر که بعد از دریافت مجوز افزایش سرمایه 25 درصدی ، چهارشنبه گذشته 20 مرداد با برگزاری جلسه هیات مدیره ، اقدام به افزایش سرمایه از 2.4 به 3 هزار میلیارد تومان (از دو محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران 492 میلیارد تومانی و سود انباشته 108 میلیارد تومانی) کرده ، با اصلاح سود سال مالی جاری ، طی روزهای آینده به تابلو معاملات باز خواهد گشت.

سهام این شرکت درحالی به دلیل افزایش قیمت جهانی و برخی امیدواری ها به بهبود شرایط، با اقبال نسبی فعالان بازار روبرو شده که شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر با نگاهی به عملکرد سه ماهه و چشم انداز شرکت، درباره مثبت بودن یا نبودن تعدیل سود هر سهم اظهار نظر و اعلام کرد گل گهر  پیش بینی سود هر سهم  سال ۹۵ خود را براساس عملکرد واقعی سه ماهه خود مبلغ ۱۷۶ ریال اعلام کرد و در گزارش سه ماهه خود ۳۴ ریال معادل ۱۹ درصد از این سود را پوشش داد.

این پیش بینی حاوی نکات مهمی است که در ادامه به آنها اشاره شده است:

نقطه قوت شرکت بهبود فروش داخلی و صادراتی:

هم آمارهای پیش بینی فروش سال ۹۵ و هم آمار واقعی  فروش سه ماهه شرکت در مقایسه با سال گذشته بهبود پیدا کرده است. شرکت در سه ماهه نخست ۵۱۲ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به فروش سه ماهه سال ۹۴ که مبلغ ۴۷۶ میلیارد تومان بوده رشد ۷٫۵ درصدی را نشان می دهد. همچنین کل فروش شرکت در سال ۹۴ هزار و 700 میلیارد تومان بوده که در حال حاضر در بودجه ۹۵ مبلغ ۲۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.در سه ماهه نخست نیز ۲ درصد پوشش فروش داشته که رقم مطلوبی به نظر می رسد.

اما دلیل رشد فروش کگل چیست و آیا این روند ادامه خواهد داشت؟ بدین منظور باید جزئیات فروش شرکت را مشاهده کنیم:

نکات مثبت کگل در گزارش 3 ماهه

در تناژ فروش شرکت شاهد پوش ۲۲ درصدی تناژ فروش هستیم و مبلغ فروش شرکت مطابق با بودجه شرکت پیش رفته است. نکته جالب در  فروش شرکت، پوشش ۱۰۰ درصدی فروش صادراتی گندله شرکت در سه ماهه نخست است که البته مبلغ آن تنها ۷ میلیارد تومان است. در صورتیکه امکان فروش صادراتی گندله  مهیا باشد فروش شرکت هم افزایش خواهد یافت اما شرکت فعلا در بودجه خود برای ۹ ماه آتی فروش صادراتی بیشتری ندیده و ظاهرا تمرکز شرکت بر فروش داخلی است.

یکی دیگر از برنامه های مهم فروش شرکت، فروش کنسانتره صادراتی است که رشد خیره کننده ۳۰۰ درصدی را در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته داشته است. رشد قیمت های جهانی و تقاضای عمومی و همچنین رفع تحریم ها توانسته عملکرد شرکت در این حوزه را بهبود بخشد. به طوریکه آمار فروش ۳ ماهه نخست سال ۹۵ نسبت به سه ماهه سال ۹۴ از ۲۱۲ هزار تن به ۸۴۹ هزار تن رسیده است.

بخش مهم دیگر فروش که رشدی ۶۴ درصدی را نشان می دهد، فروش کنسانتره سنگ آهن داخلی است که تناز فروش آن هم ۲۴۲ هزار تن در سه ماهه نخست سال ۹۴ به ۴۰۰ هزار تن در سه ماهه ۹۵ رسیده و پیش بینی شده تا در سال ۹۵ به ۲ میلیون تن برسد. در حالی که شرکت در سال ۹۴ تنها ۹۷۰ هزار تن تولید داشته است.

در حوزه مبلغ فروش نیز پوشش ۲۲درصدی را شاهد هستیم که در نتیجه افزایش قیمت سنگ اهن و افزایش فروش داخلی اتفاق افتاده است.در حالیکه در کل سال ،۹۴ جمع کل فروش صادراتی کگل ۳۰۰ میلیارد تومان بوده اما در سه ماهه نخست امسال این شرکت ۱۲۸ میلیارد تومان فروش ( تقریبا ۴۳ درصد از فروش سال گذشته) را محقق کرده است که نوید روزهای بهتری را برای کگل می دهد.

چند نکته منفی در عملکرد سه ماهه نخست:

شاید نکته منفی صورت های مالی کگل کاهش حاشیه سود ناخالص این شرکت از ۳۳ به ۳۰ درصد باشد که علی رغم افزایش قیمت محصولات و افزایش فروش شرکت اتفاق افتاده است. در بودجه شرکت، این حاشیه با احتیاط بیشتر ۲۹ درصد دیده شده است. به نظر میرسد شرکت نیازمند کنترل هزینه بهای تمام شده در سالهای آتی است.

هزینه های مالی و اداری نیز رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته نشان می دهد و در سه ماهه نخست  از ۵ میلیارد تومان به حدود ۱۸ میلیارد تومان رسیده و در مجموع حاشیه سود شرکت را کاهش داده است.

افزایش بی رویه هزینه های بهای تمام شده و هزینه های مالی و اداری باعث کاهش حاشیه سود خالص  شرکت در سه ماهه نخست سال جاری شد نسبت به حاشیه سود خالص سه ماهه سال گدشته شده و این نسبت را از ۲۹ به ۲۰ رسانده است. اگرچه که شرکت برای سال ۹۵ پیش بینی کرده است که این نسبت به ۲۳ درصد افزایش یابد.

جمع بندی:

در مجموع می‌توان بودجه کگل را بودجه ای کاملا واقع بینانه ارزیابی کرد. با توجه به اینکه فروش شرکت حدودا ۷۵ درصد داخلی است بنابراین انتظار تعدیل مثبت ناشی از رشد قیمت های جهانی نمی تواند چندان سوپرایز کننده باشد. اگرچه فروش شرکت کاملا احیا شده و نکات مثبتی در فروش داخلی و صادراتی به چشم می خورد اما هزینه های بهای تمام شده و هزینه های مالی و اداری با افزایش قابل توجهی که داشته است، اثرات افزایش فروش را خنثی کرده و حاشیه سود شرکت را کاهش داده اند.

با این وجود به نظر می رسد فعلا نباید انتظار تعدیل مثبتی از کگل با شرایط فعلی را داشته باشیم و احتمال می‌رود  اعداد صورته ای مالی و عملکرد شرکت در گزارش 6 ماهه نیز در صورت عدم کاهش هزینه ها، در حوالی اعداد فعلی باشد. با این وجود افزایش قیمتای جهانی سنگ آهن، برنامه افزایش سرمایه و مواردی از این دست همواره باعث استقبال کوتاه مدت و شکل گیری برخی روندهای حرکتی در قیمت سهام شرکت می شود.

در چه صورت شرکت می تواند تعدیل مثبت دهد؟

- در حال حاضر مهمترین عامل تعدیل مثبت در کگل افزایش فروش داخلی و صادراتی و رشد قیمت محصولات این شرکت یعنی گندله و سنگ آهن است.

- حتی در صورت ثابت بودن این عوامل کاستن از هزینه های شرکت و بهبود حاشیه سود میتواند تعدیل مثبت در پی داشته باشد.

- شناسایی درآمدهای غیر عملیاتی نیز راه دیگری است که ممکن است تعدیل مثبت را رقم بزند اما شرکت در این حوزه برنامه ای ارایه نکرده است و بعید است دست به این کار بزند.

- هر گونه تعدیل مثبت نیز به نظر خفیف خواهد رسید و با مفروضات فعلی بهتر است سود شرکت را در محدوده اعلام شده متصور باشید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی