---------------------------------- ---------------------------------- بی توجهی نهاد ناظر به معاملات داروپخش :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات

موضوع شفافیت اطلاعاتی شرکت های فعال در بازار سرمایه همواره یکی از دغدغه های اصلی متولیان این بازار و سهامداران بوده است.

آنچنان که عمدتاً روند رو به رشد ارزش سهام شرکت ها طی چند روز متوالی بهانه ای است برای توقف نماد به جهت بررسی اطلاعات موجود در شرکت.

این در حالی است که همواره در جریان معاملات روزانه بورس مشاهده شده که سهام شرکتی برای مدی طولانی با فشار فروش سهام و بعضاً تشکیل صف فروش مواجه گردیده و سبب افت قابل توجه قیمت سهام شرکت و زیان سنگین سهامدارانش شده است اما در عین حال هیچ گونه اقدامی از سوی نهاد ناظر در راستای توقف نماد معاملاتی به جهت ایجاد شفافیت اطلاعاتی شرکت انجام نشده است.

عملکرد این چنینی نهاد ناظر بازار و دلیل بی تفاوتی آنها نسبت به روند نزولی مداوم سهام برخی از شرکت ها علامت سوال بزرگی است که ذهن فعالان بازار سرمایه را به خود مشغول کرده و تاکنون علیرغم مطرح نمودن این موضوع و انتقاد سهامداران و کارشناسان نسبت به رفتار مقام ناظر بازار در راستای شفافیت اطلاعاتی شرکت ها، هیچ گونه پاسخ یا واکنشی از سوی مقامات مسئول دیده نشده است.

شرکت کارخانجات داروپخش یکی از همین مجموعه هایی است که طی هشت ماه اخیر بموجب تداوم روند نزولی و افت بی وقفه ارزش سهام آن زیان 34 درصدی را نصیب سهامدارانش کرده است. چرا که "دارو" از 22 اردیبهشت ماه سال جاری تا روز گذشته با افت قیمت سهام همراه شده و در اغلب روزها روند نزولی را سپری کرده است. آنچنان که در این مدت قیمت هر سهم "دارو" از 8627 ریال به 5662 ریال رسیده است.

نکته قابل تأمل در خصوص روند معاملات سهام این شرکت این است که در شرایطی که ارزش سهام آن روز به روز کاهش می یابد و روند نزولی آن بدون وقفه ادامه دارد اما از سوی نهاد ناظر بازار هیچ گونه درخواستی از مدیران ارشد "دارو" مبنی بر شفاف سازی در خصوص دلایل پیگیری این روند نشده و معاملات "دارو" هر روز با افزایش عرضه سهام در درصدهای منفی همراه است. البته در ان بین می بایست به این نکته اشاره کرد که درصد شناوری پایین و نیز حجم مبنای اندک سهام این شرکت خود یکی از دلایل اصلی روند نامتعادل معاملات آن به شمار می رود. به طور قطع سهام شناوری 10 درصدی و حجم مبنای 200 هزار سهمی "دارو" نقش موثری در این امر ایفا می کند.

علاوه بر این، سهام این شرکت در بازار دوم بورس داد و ستد می شود و در این بازار تعداد سهام شرکت هایی که روند مثبت یا منفی بی دلیل و متداومی را سپری می کنند، بسیار زیاد است که در گزارش های قبلی نیز به آن پرداخته شده است.

بر این اساس، بررسی روند معاملات سهام شرکت کارخانجات داروپخش بار دیگر این سوال را در ذهن اهالی بازار سرمایه ایجاد میکند که چرا نهاد ناظر از مدیران ارشد مجموعه مذکور دلایل افت قیمت سهام آن را جویا نمی شوند تا مقامات مسئول در این شرکت دارویی نسبت به آخرین وضعیت و تحولات آن شفاف سازی کنند و اگر اتفاق ناگواری در خصوص وضعیت عملیاتی شرکت رخ داده به اطلاع عموم سهامداران برسانند؟

بر اساس اطلاعات موجود، بررسی وضعیت عملیاتی شرکت کارخانجات داروپخش حاکی از آن است که "دارو" با سرمایه 500 میلیارد ریالی در حالی اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 95 را با برآورد سود 1086 ریالی ارائه نموده که درنهایت طی عملکرد 9 ماهه همان سال با اعلام تعدیل منفی هفت درصدی 622 ریال از سودبرآوردی 1006 ریالی را محقق ساخته است. در خصوص دلایل روند کاهش سود هر سهم این شرکت عنوان شده که کاهش مقدار فروش محصولات تولیدی ناشی از شرایط نامناسب بازار فروش یکی از این موارد به شمار می رود و باید دید که مدیران این شرکت که تاکنون توجهی به روند معاملات سهام آن در بازار سرمایه نداشته اند و هیچ گونه اقدامی در جهت حمایت از "دارو" نکرده اند، چه برنامه ای برای بهبود وضعیت سودآوری و جلوگیری از کاهش مجدد سود تا پایان سال جاری به اجرا در می آورند؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی