---------------------------------- ---------------------------------- ایرادات فنی و مالی به رشد 433 درصدی سود"آکنتور" :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات

ایرادات فنی و مالی به رشد 433 درصدی سود"آکنتور"

شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو ) نیز با ارایه تحلیلی اعلام کرد: شرکت کنتورسازی ایران درحالی پوشش نسبتا ضعیفی از سود سال 94 در 9 ماهه را پوشش داده بود که با توجه به اخذ قرارداد جدید تولید و تجهیز پوز فروشگاهی، اقدام به تعدیل پیش بینی سود هر سهم از 2829 ریال به 15080 ریال برای سال مالی 94 کرد که به نوعی باعث شگفتی اهالی بازار شد.

بررسی مفروضات بودجه ای شرکت نشان می دهد بودجه سال 94 شرکت در خوش بینانه ترین حالت ممکن تدوین شده و در برخی موارد حاوی اشکالات اساسی و ابهامات بنیادین بوده و شامل 5 مورد زیر است:

1.در حالی که حدود 2.5 ماه به پایان سال باقی مانده، "آکنتور" تولید 201 هزار دستگاه پوز فروشگاهی را در بودجه خود لحاظ کرده است. این درحالی است که با توجه به متفاوت بودن خط  تولید پوز فروشگاهی از محصولات فعلی شرکت، تولید پوز فروشگاهی مستلزم واردات برخی مواد اولیه، راه اندازی خط تولید، کنترل کیفیت و.. است . واردات مواد اولیه نیز مستلزم گشایش ال سی، واریز وجه، و... بوده که در این خصوص اطلاع رسانی خاصی صورت نپذیرفته است.

2. بسیاری از شرکت ها در زمان عقد قراردادهای این چنینی در پایان سال، معمولا به صورت محتاطانه دست به تعدیل سود هر سهم می زنند و با توجه به بوروکراسی موجود در کسب و کارها  و فرصت کم تا پایان سال، معمولا تعدیل سود را به بررسی دقیق تر هزینه ها، برآورد دقیق تر زمان تولید و دریافت وجوه  پیش پرداخت، موکول می کنند و عنوان می‌کنند تعدیل فوق در سال مالی بعد لحاظ خواهد شد.

با توجه به اینکه آکنتور هنوز توضیحی درخصوص چگونگی تجهیز خط تولید، نحوه دریافت وجوه ناشی از فروش، نحوه تولید و ارسال و جزئیات این قرارداد نکرده با قطعیت نمی توان در خصوص تحقق سود 1500 تومانی در مدت زمان اندک باقی مانده تا پایان سال نظر قطعی داد.

3. نکته مهم دیگر در خصوص محل تامین مالی اجرای این قرارداد تا پایان سال است.در حالی که آکنتور هنوز سود سالهای قبل سهامداران را پرداخت نکرده و نقدینگی پایینی را نیز در اختیار دارد مشخص نشده تامین سرمایه در گردش این پروژه از چه محلی خواهد بود؟

از آنجایی که شرکت حتی هزینه های  مالی سال 94 را نسبت به 93، کاهشی هم دیده (از 29 به 25.5 میلیارد تومان) بنابراین مبرهن است که محل تامین مالی اجرای این پروژه سیستم بانکی نبوده و با توجه به عدم وجود وجه نقد کافی در شرکت، احتمالا این پروژه  از محل پیش پرداخت ها و اقساط دریافتی از کارفرما تامین مالی خواهد شد. در این خصوص نیز شرکت هنوز اطلاع رسانی نکرده و مشخص نکرده چگونه این پروژه را تامین مالی خواهد کرد؟

شرکت فروش حدود 623 میلیارد تومان صندوق فروشگاهی را در بودجه 94 لحاظ کرده با توجه به حاشیه سود 46 درصدی شرکت چیزی حدود 250-300 میلیارد تومان تامین مالی به عنوان هزینه تولید این دستگاه ها ( بهای تمام شده) مورد نیاز است که محل و نحوه تامین این مقدار وجه نقد در مدت کم باقی مانده تا پایان سال جای سوال است.

همچنین وجوه دریافتی حاصل از فروش طی 24 قسط  قابل دریافت است که قسط اول نیز سه ماه پس از فروش قابل دریافت خواهد بود ( یعنی در بهترین حالت قسط اول از سال 95 دریافت می شود). قابل ذکر است که آکنتور ظرفیت ایجاد بدهی جدید و اخذ تسهیلات بانکی نیز ندارد. زیرا حدود 180 میلیارد تومان بدهی دارد و حدود 20 میلیارد تومان نیز سود سالهای قبل را به سهامدار پرداخت نکرده است.

4. در تولید این گونه صندوق ها عامل مهم بعدی خدمات پس از فروش به مشتریان است که با توجه به حجم بالای تعداد مشتریان، نیاز به ساختار سازمانی منسجم و تعریف رویه و دستورالعمل مشخص خدمات رسانی و برآورد هزینه های نیروی انسانی و خدمات و پشتیبانی است. با نگاهی به هزینه های عمومی و اداری آکنتور در بودجه جدید متوجه می شویم این هزینه ها رشد خاصی را نسبت به سال گذشته و حتی پیش بینی قبلی نشان نمی دهد. شرکت در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده در این خصوص نیز هیچگونه اطلاع رسانی نکرده است.

5. حاشیه سود ناخالص شرکت 9 ماهه نخست سال 94 حدود 17 درصد بوده است. در پیش بینی جدید از سود 94،این حاشیه به عدد غیر قابل باور 46 درصد رسیده است. با توجه به اینکه جزئیات محاسبات قیمت تولید و فروش این صندوقها اعلام نشده نمی توان در خصوص محاسبه هزینه ها و درامدها به صراحت اعلام نظر کرد. بعد از ارایه گزارش حسابرسی شده، می‌توان با دقت بیشتری جزئیات این بودجه را مورد بررسی قرار داد. بهتر می بود شرکت ابتدا گزارش امکان سنجی این پروژه را منتشر می کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی