---------------------------------- ---------------------------------- اخبار خوش از "کگاز" :: پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس

https://tsemc.blog.ir
پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس
https://tsemc.blog.ir
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
------ ***** | شایعات و شنیده های بورس | تحلیلهای تکنیکال و سیگنال خرید و فروش رایگان | گروه شرکتهای بورسی | ***** ------
بایگانی
--- تلگرام پایگاه اطلاع رسانی بورس و فرابورس ---
آخرین نظرات

شرکت شیشه و گاز در حالی از 30 تیر سال جاری و بعد از برگزاری مجمع سالانه با توقف نماد روبرو است که اولین سود سال مالی اسفند جاری را 257 ریال پیش بینی کرده بود اما در اصلاحیه اواسط خرداد، این متغیر مهم را با رشد خیره کننده 806 درصدی به 2328 ریال افزایش داد که غیر عملیاتی و ناشی از محاسبه زمین ها بود. ولی در 6 مرداد ، این سود به همان رقم قبلی 257 ریال برگشت داده شد.

در آخرین اطلاعات این شرکت 25 میلیارد تومانی هم مشخص شد که "کگاز" نه تنها با کاهش 68 درصدی سود روبرو بوده و سود هر سهم را از 257 به 81 ریال کاهش داده بلکه زیان 74 ریالی هر سهم را در عملکرد سه ماهه محقق کرده که ناشی از اوضاع نامساعد حذف در آمد حاصل از فروش زمین کارخانه واقع در اراضی قدیم مهر آباد و کاهش حجم تولید محصولات به دلیل سوراخ شدن و از کارافتادگی یکی از کوره ها اعلام شد.

برنامه ها و اخبار مثبت از زبان مدیرعامل

با این اوصاف مدیرعامل شیشه و گاز اخبار مثبتی از آینده این شرکت مانند برنامه افزایش سرمایه از سود انباشته، تحقق سود ناشی از تاخیر در فروش زمین و  ظرفیت تولید 400 تنی خبر داده است.

سعید بیات در نشست خبری امروز، درباره آخرین وضعیت این شرکت بورسی توضیح داد: منابع حاصل شده از فروش زمین مهرآباد صرف اجرای فاز 2 طرح توسعه کارخانه شمش آباد خواهد شد، در حال حاضر مجوز گشایش LC این پروژه صادر شده و مجوز صندوق توسعه ملی هم جهت پرداخت تسهیلات آن دریافت شده و شرکت در آستانه وارد کردن تجهیزات است.

وی افزود:در ضمن  سوله مورد نیاز فاز 2 نیز ساخته شده و قرارداد احداث این خط مهم با همراهی مشاور معروف آلمانی شرکت CMP  منعقد شده تا در نهایت 18 ماه دیگر شاهد تولید شیشه فوق سبک در این طرح توسعه باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه با بهره برداری از این فاز ظرفیت تولید شرکت به 400 تن در روز می رسد، گفت: هم اکنون در فاز یک، روزانه 150 تن محصول تولید می شود و با ایجاد فاز 2 شمس آباد با کوره 240 تنی در روز، ظرفیت تولید کل شرکت به 400 تن در روز خواهد رسید و این شرکت به بزرگترین تولید کننده شیشه بطر و جار در ایران تبدیل خواهد شد.

به گفته بیات هرچند در سال 96 کارخانه مهرآباد متوقف می­ شود ولی با راه­ اندازی فاز 2 شمس آباد ظرفیت تولید شرکت به 400 تن در روز خواهد رسید و برخی از پرسنل در طی این مدت بازنشسته و الباقی در فاز دوم بکارگرفته می­ شوند.

وی در مورد میزان تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی گفت: حدود 15 میلیون دلار ارزی و حدود 10 میلیارد تومان  تسهیلات دریافت خواهد شد .در مجموع پروژه فاز 2 شمش آباد به 100 میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد که باقی مانده آن از محل فروش ملک مهرآباد تامین خواهد شد. در توسعه فاز یک شمس آباد با ظرفیت 150 تن که در حال تکمیل است به 11 میلیارد تومان افزایش سرمایه نیاز دارد.

وی از تولید حدود 17 میلیون عدد انواع شیشه به طور متوسط در هر ماه خبر داد و افزود: در 6 ماه اول، 30 میلیارد تومان فروش شرکت بوده که از این میزان بیش از 17 میلیارد تومان معادل 56 درصد به عراق صادر شده است.

توضیحاتی درباره فروش 61 میلیارد تومانی زمین مهرآباد 

وی درباره فروش زمین مهرآباد هم توضیح داد: به دنبال اجرایی شدن طرح توسعه و آغاز پروژه فاز 2 کارخانه شمس آباد، طی مجمع عادی بطور فوق العاده 28 اردیبهشت ، ثمن فروش ملک مهرآباد به عنوان یکی از منابع مالی جهت اجرای پروژه مصوب شد. آگهی مزایده فروش هم در روزنامه های کثیر الانتشار منتشر شد که مزایده اول 11 خرداد به دلیل به حد نصاب نرسیدن شرکت کنندگان مطابق آیین نامه معاملات تجدید شد. در مزایده 22 خرداد برنده نهایی مشخص شد.

وی ادامه داد: با توجه به مصوبات مجمع و شواهد مزایده اول ، طی نامه ای در 12 خرداد، برنامه های از پیش تعیین شده در مجمع فوق العاده ، سود هر سهم قابل شناسایی افشا شد و بعد از مشخص شدن خریدار طی مزایده دوم در 22 خرداد ، نامه ای در 30 خرداد اثرات مالی تخصیص منابع در گزارش بودجه اصلاح و افشا شد.

مدیرعامل شیشه و گاز افزود: با نهایی شدن شرایط واگذاری ملک و بازپرداخت ثمن معامله به اطلاع شرکت کنندگان در مزایده رسانده و پس از تعیین برنده مزایده قرارداد نهایی در 22 تیرماه بین طرفین منعقد شده است. بر اساس ماده 2-2 قرارداد 16.5 میلیارد تومان معادل 30 درصد کل ثمن معامله دریافت و مابقی در اقساط بلندمدت دریافت شده که سود این دوران اقساط به میزان 6.4 میلیارد تومان هم از خریدار اخذ و منافع کلیه سهامداران حفظ شد.

بیات افزود: همچنین در راستای حفظ کادر مجرب و آموزش دیده مستقر در کارخانه مهرآباد و عدم تعدیل نیرو و از دست دادن سرمایه های انسانی به جهت انتقال نیروهای آموزش دیده به کارخانه شمس آباد و نیز زمان مورد نیاز جهت جا به جایی ماشین آلات و تجهیزات مستقر در کارخانه مهرآباد مقرر شد تحویل ملک مهرآباد به خریدار در سال 96 صورت پذیرد. افزون بر این، با توجه به تحویل ملک وانتقال مخاطرات دارایی در سال 96 مطابق استاندارد حسابداری تاثیرات درآمدی معامله در سال 96 محاسبه می شود و البته چون فروش صورت گرفته، ارزش ذاتی سهام تغییر نمی­کند ، این مطلب را هم حسابرس در گزارش خود با صراحت اعلام نموده که در کدال قرار داده شده است.

مدیرعامل شیشه و گاز در برابر این سوال که ضرر ناشی از تعدیل منفی و فروش شرایطی زمین را چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ به ویژه اینکه شماری از سهامداران با اعتماد به پیش بینی سود 230 تومانی اعلام شده سهم خریده اند، گفت: جهت رعایت صرفه و صلاح سهامداران سود دوران تقسیط به مبلغ 6.4 میلیارد تومان به ثمن معامله اضافه شده تا به این ترتیب اثر سود و زیانی انتقال سود به سال تحویل زمین جبران شود.

به گفته بیات با این اقدام اثرات ناشی از شناسایی سود فروش زمین در سال 96 در حساب ها منظور شد تا سهامداران از این محل متضرر نشوند.البته در این خصوص خریدار ایرادهایی داشت و مقاومت هایی را نشان می داد که با تلاش هیات مدیره نهایتا این بند مهم در مبایعه نامه قید شد.

وی مجموع ارزش مبایعه نامه فروش زمین مهر آباد را با احتساب سود مزبور 61 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با این فروش ارزش ذاتی سهم تغییر نخواهد کرد و فقط چند ماه زمان فروش تغییر خواهد کرد که البته طی چند ماه آینده EPS آن ارائه خواهد شد.

آثار فروش زمین کارخانه ای که باید سال 92 تعطیل می­ شد

بیات در برابر این سوال که فروش این ملک چه دستاوردهای مثبتی برای شرکت شیشه و گاز داشته؟ ، گفت: مهمترین دستاورد تسویه معوقات بانکی است. تسویه و عمده اقساط جهت کاهش هزینه های مالی  بروز رسانی شده و از این طریق امکان دریافت منابع مالی جدید جهت اجرای پروژه فاز 2 شمس آباد میسر شده است.

وی ادامه داد: همچنین اخذ مسدودی ارز از سوی صندوق توسعه ملی جهت اجرای پروژه فاز دوم با پرداخت بدهی های بانکی انجام شده است. افزون بر این، در پی معامله مزبور خرید ماشین آلات جهت طرح توسعه پروژه فاز 2 و پروژه تکمیل ساخت سوله های جدید آغاز شده است.

به گفته این مقام مسئول کلیه ماشین آلات و تجهیزات مهرآباد تمامی قدیمی و تولید با این تجهیزات رضایت مشتری ها را به همراه نخواهد داشت و با توجه به این که این کارخانه در بافت شهری واقع شده و آلایندگی زیست محیطی داشته و اخطارهای مختلفی از محیط زیست و وزارت صنایع و معادن به همراه داشته و پروانه بهره­ برداری شمس­آباد را منوط به بستن مهرآباد کرده ، این کارخانه باید در سال 92 تعطیل می­ شد.

بیات گفت: با فروش ملک مهرآباد منابع لازم بابت تکمیل پروژه فاز 2 تأمین می شود. میزان  سرمایه گذاری مورد نیاز برای راه ­اندازی فاز 2، حدود 98 میلیارد تومان برآورد شده که با بهره­ برداری از پروژه فاز 2، میزان تولید کل شرکت 81،600 تن افزایش خواهد یافت. در ازای افزایش تولید شرکت، در مجموع 81 میلیارد تومان به درآمد افزوده و حدود 33 میلیارد تومان سود را به همراه خواهد داشت.

برنامه افزایش سرمایه از سود انباشته

این مقام مسئول در «کگاز» از افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته خبر داد و تصریح کرد: نظر به اینکه فروش زمین تاثیر بسزایی در سود انباشته خواهد داشت و طی مصوبات مجمع فوق العاده ،سودی هم توزیع نخواهد شد، این شرکت در نظر دارد در زمان تحقق فروش با کسب مجوزهای لازم از هیئت مدیره سهامداران عمده و سازمان بورس اقدام به افزایش سرمایه از محل سود انباشته کند.

بیات تاکید کرد: با توجه به فروش زمین مهرآباد و متعاقب آن اجرای فاز 2 شمس آباد که منجر به رشد و توسعه قابل توجه شرکت خواهد شد ارزش ذاتی سهم حفظ خواهد شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی